Filme i offentligheden
brevkassespørgsmål af
P
13 år
Hej.
Mit spørgmål er om man godt må filme videoer i offentligheden, fx netto, ikea og superbrugsen. Jeg har set mange YouTubers gå ind i butikker uden tiladelse og så bliver de smidt ud fordi de filmer (engelsk og danske videoer) jeg er ikke sikker på om jeg må gå ind i Netto og filme så meget jeg kan (til fx YouTube) ind til at de smider mig ud af butikken eller siger at det er fint. Skal jeg gå ind i butikken og spørge om tiladelse? Regner med at man godt bare må filme på en gade til fx YouTube hvis man ikke specefikt filmer på en person. Har set engelske Youtubers hvor det bare går ind uden at spørge om tiladelse, men så bliver de en gang imellem smidt ud, men der er vel også andre regler i USA.
Tak for hjælpen(:

Svar:
Hej P.
Det er et godt spørgsmål, du stiller. Du har ret i, at man må gerne filme i offentligheden, så længe fokus ikke er på en enkelt person, men i stedet er på helheden. Et supermarked betragtes ikke som et offentligt sted, men derimod et privat sted, hvor der kan være andre regler. Nogle steder er der decideret forbud mod at filme eller tage billeder, og det skal man selvfølgelig overholde. Derfor er det en god idé først at spørge om lov om du må filme. Og inden da er det vigtigt, at du har tænkt over, hvad dit formål med at filme er, så de ansatte i supermarkedet bedre kan forstå, hvorfor du gerne vil filme. Du kan læse mere i artiklen her, om at filme i offentligheden og på private steder.
Mange hilsner Pernille