delelse af privat samtale
brevkassespørgsmål af
oggi
21 år
mig og min veninde har boet sammen og der var på et tidspunkt hvor hun slet ikke vil snakke med mig men finder derefter ud af det er fordi hun har læst mine facebook beskeder mellem mig og min kærste på min egen facebook men på hendes computer hvor jeg havde glemt at logge ud og grundet det flte hun hun havde ret til at læse min samtale fordi hendes navn var det første hun så hun tog derefter biller af mig og min kærstes samtale og sendt rundt blandt hendes venner og spurgt hvad hun skulle gøre og alle hendes venner siger det var okay hun brød ind i min facebook læste mine beskeder og blev sur på mig over noget min kærste skrev
Mit spørgsmål er så er det overhovedt lovligt gjodt af hende at hun har læst mine private beskeder fordi min samtale med min kæreste ikke var logget af på hendes computer og taget billeder af min samtale med min kæreste og sendt rundt til hendes venner ?

Svar:
Hej med dig
Det lyder som en ærgerlig situation. Jeg er glad for, at du skriver.
Det der med at have skrevet noget personligt som kommer i de forkerte hænder, sker desværre ofte. Det kan være vildt ubehageligt for alle parter. Selvom du ikke kan bruge det til meget lige nu, så understreger det vigtigheden af at logge ud, hver gang man bruger sociale medier på en computer som bruges af flere personer.
For at svare på dit spørgsmål om det er lovligt: nej - det er ikke lovligt. I Danmark har vi det der hedder loven om brevhemmelighed, der sikrer dig retten til privatliv i dine samtaler og beskeder. Man kan selvfølgelig sige, at andre mennesker kan komme til at se noget ved et uheld (hvis der eksempelvis ikke blevet logget ud). Men hvis man begynder at "snage" og ligefrem tage billeder af en privat samtale, så er det ikke længere et uheld. Her forbryder man sig også mod den paragraf der hedder 264d, som siger at man ikke må dele private forhold af en anden person. Den samme lovgivning bruges også i sagerne om nøgenbilleder.
Det kan måske være en idé at tage fat på din veninde, og sige til hende, at du er ked af, at hun så de private beskeder. Samtidigt bør du sige at hun er nødt til at stoppe spredningen, fordi det ikke er lovligt.
Held og lykke med det
Vh Jonas