Føler Mig Udenfor Og Dum
brevkassespørgsmål af
Sofie
13 år
Hej brevkasse
Jeg føler mig udenfor når jeg er sammen med mine venner. Når mine venner og jeg sidder sammen og taler snakker jeg nærmest aldrig, fordi jeg er bange for at sige noget dumt eller jeg ved ikke hvad jeg skal sige.
Når jeg er på hold med min årgang føler jeg mig nærmest hver evig eneste gang mig udenfor, fordi på mit hold der er vi nogle drenge og nogle få piger jeg har/havde det fint med. Når der er gruppearbejde er der en af mine venner der ligesom har sagt dips på hende jeg har det bedst med inde i klassen, og så kan jeg jo ikke arbejde sammen med hende, fordi at hende der havde sagt dips hun og jeg klikker ikke helt vildt godt sammen.
Drengene i min klasse slår mig og sparker og hiver i mit hår hele tiden, det gør så ondt men jeg griner bare og jeg tør ikke at sige ej stop lige for jeg tør ikke og er bange for at de ikke kan lide mig. En episode der skete lige inden vi skulle have tysk var at jeg ikke vidste hvor jeg skulle sidde så jeg sætter mig på min matematik plads. Han og hans ven bliver sure og siger skrid med dig der skal han sidde og jeg siger så men har vi ikke matematik og så siger de nej din idiot. Den ene dreng siger enten går du nu eller også tager vi dine ting og sætter dem over på en anden plads, så jeg begynder med at gå og vende ryggen til dem, men så mærker jeg et spark i min ryk og det gør mega ondt og jeg ryger ind i katetert så ser jeg at det er den ene dreng der sparker mig som så også er min ex, de griner bare. Jeg havde sådan lyst til at græde og jeg gjorde men jeg gjorde det sådan at ingen kunne se det så jeg skyndte at tøre mine øjne og grine af det hele. Så gik jeg hen til min veninde og spurgte om jeg måtte sidde der, hun var så så sød at sige at det måtte jeg gerne.
Problemet er at jeg ikke ved hvordan pigerne Menog drengene bliver søde ved mig for jeg har prøvet at lave om på mig selv men det virker ikke.  jeg ved bare ikke hvad jeg skal hvordan for at jegde lader hver med at slå og sparke og være søde ved mig. Jeg vil ønske at jeg kunne  gøre sådan at de er sødere ved mig fordi jeg er den eneste pige jeg har set dem gøre det ved. Jeg græder mig for det meste selv i søvn. Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Kæreste dig,
Hvor er det godt, du skriver, for det må være helt enormt hårdt at gå rundt med alt det her alene. Du beskriver en masse helt vildt ubehagelige oplevelser, hvor dem fra din klasse gør en masse ting ved dig, som slet ikke er okay. De ting, de andre gør, er bare overhovedet ikke okay, og det er helt forståeligt, at du bliver meget ked af det - det ville alle andre også blive, hvis det var dem, der oplevede det, du oplevede. Du skal vide, at det ikke er din skyld, det der sker. Selvom det kan føles sådan, så er det på ingen måde din skyld. Der er ikke noget galt med dig, du er ikke forkert, du er ikke dum - du er god, lige som du er. Du skal ikke lave om på dig selv, for det er de andre, der opfører sig forkert. Det de gør er meget forkert, og det er meget vigtigt, at det stopper, for du fortjener at have det godt. Du ikke bare fortjener det, du har ret til at have det godt. Det kan være næsten umuligt at stå med det her alene, og derfor synes jeg også, det er meget vigtigt, at du får det sagt til en voksen, som kan hjælpe dig. Måske dine forældre? Eller en god lærer? Det kan også være rart at snakke med skolens sundhedsplejerske om. Jeg synes også, du skal prøve at snakke med din veninde om det her, måske hun kan støtte dig? Det er vigtigt, at det bliver tydeligt, at du ikke synes det er rart eller sjovt.
Når børn mobber andre børn er det ikke fordi de er onde mennesker, og dem fra din skole er heller ikke onde. Men de ting de gør ved dig er rigtig frygtelige og kan have nogle svære konsekvenser for dig. Det er ikke meningen du skal græde og forsøge at lave om på dig selv. Og det er helt bestemt ikke meningen, du bare skal grine af det, de gør. Det at lade som ingenting og bare grine er en meget normal reaktion, fordi man måske prøver at undgå at situationen bliver værre. Man vil gerne, at de andre kan lide én, og derfor prøver man bare at passe ind. Men det er altså ikke meningen, at ens venner skal slå og sparke én, det er slet ikke et venskab. Så jeg synes også, du skal tænke over, om de her personer i virkeligheden er nogen, du vil være venner med? De behandler dig rigtig dårligt og jeg synes overhovedet ikke, de fortjener dit venskab. Man skal ikke finde sig i at blive behandlet på den måde.
Jeg håber virkelig, at du kan bruge mit svar. Du må altid skrive igen eller komme forbi vores chat til en snak. Der er mange andre steder på nettet at finde gode råd også, prøv at kigge lidt her og her. Og husk, at du fortjener det bedste!
Sophie