Emo
brevkassespørgsmål af
Mig
14 år
Hejsa
Er emo. Føler tit mange ikke ved hvad emo kulturen er. Når folk ser mig først gang spørg de tit om jeg er emo, og når jeg siger ja, svare folk tit bare "altså sådan du klær dig i sort og er mega depremeret"
Føler tit folk ikke forstår hvad emo betyder. Hvordan kan man forklare på en pæn måde hvad emo er? Når jeg prøver at forklare fatter de ik noget

Svar:
Kære du.
Jeg er ked af at høre, at du føler, at folk ikke forstår dig, og at de putter dig i en den kasse med "sort tøj og trist humør", for som du siger, så er det nok det, som mange hører, når de hører ordet "emo", fordi det måske er blevet lidt misforstået.
Jeg tænker, at det er svært at komme med én dækkende beskrivelse af, hvad det vil sige at være emo, for da det er et ord, som rigtig mange mennesker bruger til at beskrive sig selv, så er der nok også lidt forskel på, hvad emo er for den enkelte person. Hvis man sådan slår ordet op i en ordbog, så står der ting som at emo-kulturen kommer fra en musikstil og type kaldet punk, og at der er nogle udseendesmæssige ting, som kendetegner en, der er emo, men det er bare ikke sikkert, at det er det, som emo er for dig. Derfor tænker jeg, at mit bedste råd er at prøve at sætte dig ned og så skrive ned, hvad emo er for dig. Hvis du synes, at det er mange ting, så kan det måske være en idé at koge det ned til f.eks. tre eller fire ting, som er de vigtigste for dig i forhold til at være emo. Jeg tænker i hvert fald, at det tit er enormt svært at få forklaret ting på den måde, som, man tænker, er den helt rigtige, hvis man sådan står og ret pludseligt skal finde ud af hvordan, så lidt forberedelse kan måske være en hjælp.
Ellers så tænker jeg også, at der nok desværre er den risiko, at der vil være folk, som aldrig helt vil forstå det. Det er mega frustrerende, det ved jeg godt, men i bund og grund så tænker jeg, at det vigtigste er, at du med dig selv ved, hvem du er, og hvad det betyder for dig. Så vil andre enten forstå eller ikke forstå det, men så længe de accepterer dig for den, du er, så tænker jeg, at det er et rigtig godt udgangspunkt.
Jeg håber, at du fik svar på dit spørgsmål! Jeg sender mange glade og håbefulde tanker din vej!
De bedste hilsner
Amanda