t. igen.....
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
hmm tak for det i skrev er glad for at i så´mig.. men jeg har ikke så godt at sige fordi er begyndt og skar i mig selv når jeg har gjort det følset det godt og jeg føler at mit liv er godt men næste dag bliver alt som ligesom før.... jeg mener altså at jeg ikk kan vise det jeg har skrivet det er nok med at det køre af lort med min storebror og det er synd for min mor og derfor gide jeg sgu ikk vise mor hvad der er galt med mig .....' foedi jeg ville nok ikke få hjælp og vis får jeg ikke lov til at gå på efterskole!!!! :"( jeg ked af det men det er ved at tag over med mig.... jeg føler at jeg ikke har en familie.... hvad kan jeg gøre!!!! ?? hjælp mig nu jeg :"(

Svar:
Hej igen
Godt du skriver igen og fortæller lidt mere om, hvorfor du ikke føler du lige nu kan fortælle det til din mor.
Du fortæller også en del om den følesle du oplever når du skærer i dig selv, for eksempel at du føler at livet er lidt nemmere den dag du går det. Ud fra det du skriver, så lyder det til at du godt kan gennemskue, at du skærer i dig selv, fordi der er nogle andre ting som er svære.
På den måde flytter du smerten inden i dig, ud på armen, og det kan føles godt lige når du gør det. Men som du også skriver, så løser det ikke noget og den indre smerte kommer igen dagen efter.
Lige nu virker det meget svært for dig, at få det fortalt til din mor, fordi du ikke vil gøre hende ked af det og fordi du går med en følelse af at du ingen familie har. Det er en svær følelse at gå rundt med og jeg tror måske at det er en af grundene til at det gør så ondt inden i, og at du skærer i dig selv.
Du skriver herind og måske kan du mærke at det er rart at få lov til at fortælle nogle om det. Sometider kan det mærkes som en sten der bliver lidt lettere i maven, når man får lov til at fortælle og mærke at der er en voksen der vil lytte og prøve at hjælpe.
Det synes jeg du skal blive ved med, så jeg synes Anne-marie har ret i, at du skal kigge forbi chatten igen, men prøv også at ringe til www.livslinien.dk på  70 201 201. Den har åben alle ugens dage mellem 11-23. Her sidder der voksne som du anonymt kan snakke med i telefonen og de er rigtig søde og gode at snakke med.
Måske kan du på den måde øve dig i at snakke med en voksen, fordi jeg mener at det er meget vigtigt at du får snakket med en voksen som kender dig og som kan hjælpe dig der hvor du er. Det er helt ok, at det lige nu er svært at sige det til din mor, men der er andre voksne du kan bruge.
En voksen som jeg lige nu synes du skal prøve at tage fat i, er din din lærer. En lærer kan være god at snakke med, også om de ting som er rigtig svære. På den måde kan du på den ene side få lov til at sætte endnu flere ord på det, få lov til at mærke at der er voksne som gerne vil lytte og prøve at forstå.
Lige nu har du brug for støtte til at få det bedre og det er vigtigt at du nu griber nogle af de muligheder som jeg og Anne-marie har givet dig. Du er rigtig godt på vej og god til at sætte ord på de følelser du går rundt med. Bliv ved med at kæmp. Det skal være nemmere at være dig.
Venlig hilsen
Erroll