Ensom

brevkassespørgsmål

Ensom

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Oprettet 2 år 4 måneder siden

Hej jeg er en dreng på 18 år. Jeg er fuldt igang med min uddannelse og det går ok. Men i mit social liv har jeg ikke så mange venner og vil vildt gerne have en kæreste. I min fritid har jeg min familie og to gode venner og det er det. Mine venner er ikke den slags der tager til fester og sån. Så møder ikke andre unge mennesker og sidder lidt fast i en “kæde” med dem. Mine to venner har fået flere venner på deres skole og har mindre tid til mig nu. Jeg bliver så frustreret over at jeg ikke kan finde en kæreste. Så mit spørgsmål er, hvordan møder jeg nye mennesker og muglighvis en kæreste? Skal jeg selv tage i byen? Og hvordan gør jeg det selv? Eller er der andre muligheder. Jeg har en smule social angst med nye mennesker så det gør det ikke nemmere. Det virker håbløst. Mit liv lige nu er ikke andet end arbejde arbejde arbejde. Og så møde de to venner. Jeg vil gerne have mere! Men nok mest en kæreste jeg ude efter tror det gør hele forskellen

Svar:

Hej med dig,

Fedt at du skriver her i brevkassen, for jeg tror, at rigtig mange andre unge kan spejle sig i den situation du står i. Men ikke kun unge oplever ensomhed, for de fleste mennesker oplever på et eller andet tidspunkt i deres liv at stå med følelsen af ensomhed, så selvom det er virkelig hårdt og ubehageligt, så er det helt normalt. Ofte kan følelsen ramme i overgangsfaser i livet, hvor noget forandrer sig, men det kan også komme lidt ud af det blå.

Måske har du lige haft en periode, hvor der har været meget fokus på arbejde og uddannelse, og så har du ikke haft tid til at stoppe op og mærke efter, hvordan du egentlig har det. Ofte efter sådanne travle perioder, hvor der er sket rigtig meget, kan man godt blive ramt af ensomhed eller tomhed. Det kan også være, at du har haft det sådan her i noget tid og nu er kommet frem til at det er tid til at handle på det. Det er fuldt ud forståeligt, at du gerne vil have mere end du har lige nu, og det er rigtig godt, at du er blevet klar over, at noget skal være anderledes. Det er første skridt. Du skriver, at dine venner ikke rigtig er typerne som går i byen, og jeg kommer til at tænke på, om du har foreslået dem at gå ud sammen? Måske har de lyst til at gå i byen, men ved ikke, hvem de skal spørge? Eller også er de nervøse for det og holder sig i sikkerhed, og så kan det være, at du kan skubbe dem lidt ud over kanten ved at tage initiativ og spørge. Det kan også være, at I har haft en snak om det, og at de bare slet ikke er interesserede, og det er jo også helt fair. Hvis det er tilfældet, vil jeg opfordre dig til at prøve at komme ind i nogle nye cirkler. Du skriver, at dine nuværende venner har fået nye venner på deres skoler. Det kunne du lade dig inspirere af, måske endda spørge dem til råds om, hvad de har gjort? Prøv om du kan komme i snak med nogle nye potentielle venner i din klasse. Jeg ved godt, at det kan være svært og sårbart at tage det første skridt, men hvis du viser interesse og nysgerrighed, så er jeg sikker på, at de vil synes, at du er spændende og være åbne overfor at lære dig at kende. Du skriver, at du har social angst, og det kan føles endnu mere udfordrende at tage kontakt til andre så. For at komme angsten til livs er det vigtigt at udfordre den i små skridt, så du hele tiden opbygger mere og mere tro på, at du godt kan – for det kan du. Angst er virkelig ubehageligt, men du kan få det bedre, og du må mærke efter, om det er noget du tænker, du har brug for at snakke med f.eks. en psykolog om for at få nogle redskaber til at arbejde med det.

Du kan også prøve at lede efter nogle nye fællesskaber ud fra dine interesser. Det kan være en sportsgren, en bestemt type musik, en kreativ hobby, frivilligt arbejde eller lignende. Det er ofte let at komme i snak med folk som man umiddelbart har noget til fælles med, og det kan være et godt sted at starte en samtale, så prøv at overveje om der er noget, du interesserer dig for, som kan hjælpe dig til at finde flere venner.

Jeg forstår godt, at du gerne vil have en kæreste. Det er dejligt at bruge tid med en som man holder af, og at have én man kan dele sin hverdag med. Du skriver, at du tænker, at det er dét der gør hele forskellen. Sådan kan vi godt komme til at tænke, hvis det er svært at finde en løsning på et problem, eller hvis det er et lidt kompliceret problem, vi står overfor. Så kan vi komme til at lægge løsningen over på én ting, lidt som en redning. Vores lykke afhænger ikke kun af andres kærlighed eller interesse, og én person kan ikke fixe alle vores problemer. For at få det bedre må man starte med sig selv og huske kærligheden til sig selv. Prøv at tænke over, hvad der gør dig glad, og hvad der bidrager til at du har det godt indeni og med dig selv. Når vi gør gode ting for os selv og tager ansvar for vores eget velbefindende, så forstærkes ens følelse af værd og betydning, som den man er. Og når den følelse stiger, så bliver det også nemmere at komme i kontakt med andre mennesker og på sigt få en kæreste. Så start med at kigge indad, og gør de ting, som gør dig glad. Bliv ved med at prøve, og bliv ved med at søge nye muligheder. Før eller siden skal det nok lykkes, og jo mere i balance du er med dig selv, jo mere vil du udstråle glæde og positivitet, hvilket vil tiltrække nye mennesker i dit liv.

Jeg håber, at du kan bruge mit lidt lange svar. Jeg ønsker dig alt det bedste herfra og håber at både nye venner og en kæreste kommer ind i dit liv her i det nye år.

Kram fra Ulrikke

Ulrikkes billede
Ulrikke fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål