Barbere ben

brevkassespørgsmål

Barbere ben

brevkassespørgsmål af
Sofie
11 år
Oprettet 2 år 9 måneder siden

Hej brevkasse jeg ville gerne barbere mine ben og bruge deodorant for jeg syndes jeg lugter lidt mere en hvad jeg plager og jeg føler mig klar til at barbere mine ben for jeg syndes at jeg har virkelig Mange hår på mine ben men jeg ved ikke hvordan jeg skal spøgere min mor for jeg er bange for hun syndes at jeg ikke er gammel nok eller hun siger at jeg ikke er i puberteten håber i kan hjælpe mig

Svar:

Hej Sofie

Du skriver, at du gerne vil til at barbere dine ben og bruge deodorant, men at det er lidt svært at få spurgt din mor om lov. Det kan jeg godt forstå, du synes, og jeg vil meget gerne hjælpe dig med at finde på en god måde, du kan få spurgt din mor om det på.

Som jeg forstår dit spørgsmål, lyder det som om, at det betyder meget for dig, at din mor synes, at det er OK, det du gør. Det virker som om, at din mors mening er vigtig for dig. Derfor tænker jeg, at din mor kan være glad for, at du gerne vil dele din udvikling og dine tanker med hende, og at du gerne vil spørge om lov, før du gør noget. Det tror jeg også, at din mor vil værdsætte rigtigt meget.

I forhold til hvordan du helt præcist kan spørge din mor om lov, tror jeg ikke, at der findes et helt rigtigt tidspunkt, et helt rigtigt sted eller en helt rigtig måde at gøre det på. Jeg tænker, at man nemt kan komme til at gå og vente meget længe på det helt rigtige tidspunkt, hvor ens mor er i godt humør, og hvor man er hjemme og alene sammen og kan spørge hende. Derfor tror jeg, at det kan være nemmere at samle mod til dig og bare få hende spurgt. Det kan sammenlignes lidt med at rive et plaster af. Det bliver kun sværere at rive plasteret af, hvis man skal bruge tid på at tage tilløb, og hvis man piller det langsomt af. Så kan det være nemmere at rive det af hurtigt og få det overstået.

Når det så er sagt, tænker jeg også, at det kan være rart for dig at få spurgt din mor om det på et tidspunkt, hvor der er ro omkring jer, og hvor I har tid til at snakke sammen om det. Det kan være, at du kan spørge hende om, om hun har tid til at snakke, og at I kan sætte jer sammen et roligt sted. Det, tænker jeg, kan være rart, fordi I så kan få snakket om, hvordan det kan være, at du gerne vil til at barbere ben og bruge deodorant. Når der er tid til at snakke, kan det også være, at din mor bedre forstår, hvordan du har det med det. Din mor har også selv været ung og skulle måske også spørge sin egen mor om lov til at barbere ben og bruge deodorant engang, så måske kan hun godt genkende den måde, du har det på.

Jeg ved ikke, hvor tætte du og din mor er, men jeg kommer også til at tænke på, at det måske slet ikke kommer bag på din mor, at du gerne vil barbere dine ben og bruge deodorant? Hvis du selv synes, at du lugter, kan det være, at din mor også har lagt mærke til det. Det kan også være, at din mor har lagt mærke til dine hår på benene, og at din mor måske har opdaget, hvis du er i puberteten. Mange mødre og forældre kan frygte, at deres børn bliver for hurtigt voksne, og det kan være svært for dem at indse, at de snart ikke længere har et barn i huset, men en teenager.

Det kan også godt være, at din mor helst ikke vil have, at du begynder at barbere ben nu, men at du skal vente lidt. Det er sådan, at når man begynder at barbere ben, så skal man helst blive ved med det. Når hårene gror ud, er de ofte mørke, og det betyder, at de bliver meget synlige, selvom de er meget korte, hvis ikke man husker at barbere sig. Mange kvinder skal faktisk barbere ben hver dag eller hver anden dag for at fjerne hårene, og man kan hurtigt komme til at bruge rigtigt meget tid på at barbere sig. Det kan være, at din mor tænker, at det er for meget tid at bruge på det, når du er 11 år. I sidste ende er det din mor, der bestemmer, og jeg synes, at det er en god idé at lytte til hende - også hvis hun siger nej.

Jeg håber, at du og din mor får en god snak sammen, og at I finder frem til en løsning, som både du og hun er glad for.

De bedste hilsner
Marie

Nikitass billede
Marie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål