Flirt med ansat
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Jeg går på et tilbud i min kommune for psykisk sårbare unge der ikke er i beskæftigelse men gerne vil blive klar til uddannelse på et tidspunkt. Tilbudet er begyndt at samarbejde med en frilufts-organisation, hvor vi fra tilbudet, sammen med et par stykker af dem som arbejder i organisationen, laver friluftsaktiviteter som fx bål, fiske og sejle. For ca. en uge siden var vi så på tur og ude og fiske. Der oplevede jeg at en af de mænd fra den her organisation vi er begyndt at være sammen med, var meget nærgående overfor mig. Han er 33 og jeg er 20. Han snakkede rigtig meget med mig og virkede meget interesseret i mig på en lidt mystisk og unormal måde. Nu har han så ansøgt mig på facebook og skriver nogle ret søde og flirtende beskeder. Jeg har lyst til at give igen og jeg synes det er spændende og at han virker meget interessant, men er lidt i tvivl om det er forkert at have et privat forhold til ham? Altså han arbejder ikke for det tilbud jeg går i, men for en organisation som kommunen samarbejder med.. Er det lovligt og er det ok at snakke med ham/flirte lidt privat?

Svar:
Hej anonym
Jeg kan virkelig godt forstå at du bliver i tvivl, for det er en lidt særlig situation du står i.
Lad os lige starte med at få det med lovgivningen på plads. Du vil ikke gøre noget som helst forkert eller ulovligt hvis du flirter med den her ansatte.
Jeg tænker heller ikke at han gør noget ulovligt hvis han flirter med dig. Men der kan sagtens være nogle regler eller retningslinjer som han klart overskrider. Det kan være nogle regler som er skrevet ind i hans kontrakt med kommunen eller kontrakt med den organisation han arbejder for. Her er det nemlig meget almindeligt at have nogle klare retningslinjer for hvordan man må omgås med de brugere, som man arbejder med. I langt de fleste tilfælde vil det ikke være okay for han ansat som ham at flirte eller fx indlede et forhold med dig. De fleste organisationer, der arbejder med fx rådgivning, støtte, mentorordning og lignende har den slags klare retningslinjer, fordi man let kan ende op i et ulige magtforhold. Det er ikke sikkert at det er sådan, men som bruger, kan du være i en sårbar situation, som han som ansat bevidst eller ubevidst kan komme til at udnytte. Det vil man gerne sikre dig imod, og derfor arbejder de fleste organisationer med den slags regler.
Den del er jo, i bund og grund hans problem, og noget han skal holde styr på, men jeg tænker også du kan se det som et signal. Hvis han kan mærke at han synes du er dejlig, og gerne vil lære dig mere at kende, på en anden måde en professionel, så bør han sørge for at han ikke også møder dig professionelt. Så enten arbejde med andre grupper end den du er en del af, eller helt sikfte arbejde.
Jeg ved godt det lyder voldsomt, men hvis han fortsætter med at se dig professionelt og samtidig flirter med dig, så er der altså et eller andet i vejen med hans moralske kompas.
Når det så er sagt, så tænker jeg egentlig du er fri til at gøre det du vil. Du er ikke underlagt bestemte regler, men du skal måske gøre dig tanker om hvad din interesse i ham skyldes? Ville du have været interesseret i ham, hvis han ikke havde "presset på"? Eller har du fået øjnene op for ham, fordi det er dejligt at han giver dig opmærksomhed.
Måske er han virkelig skøn, og måske har han de bedste intentioner? Jeg kan dog ikke lade være med at være bekymret, når han ikke rigtig kan finde ud af at skille tingene ad. Det fortæller mig at han ikke nødvendigvis er særlig opmærksom på at passe på dig, i jeres relation, og derfor er det måske ekstra vigtigt, at du passer særligt godt på dig selv.
Mange hilsner Tanja