Eksamen
brevkassespørgsmål af
Mille
14 år
Hej, jeg er en fjortenårig pige, og jeg står over for eksamener til sommer i ottende klasse (valgfag). Oprindeligt skulle jeg have taget eksamen med min bedste veninde, men hun skiftede skole. Nu kender jeg ingen på mit hold, så jeg må klare det alene. Min mor har altid understreget, at karakterer ikke er det vigtigste, så længe jeg gør mit bedste. Jeg ønsker dog ikke at dumpe, og mine lærere påpeger, at det er udfordrende at tage madkundskabseksamen alene, hvilket de ikke anbefaler. Da jeg ikke har nogen andre at tage eksamen med, er jeg bekymret for at fejle eller blive blokeret. Desuden er mine lærere ikke nemme at tale med, da de har en tendens til at favorisere bestemte elever, og jeg hører ikke til dem. Hvad bør jeg gøre? Uanset hvad, må jeg tage eksamen alene.

Svar:
Kære Mille.
Tusind tak for dit spørgsmål til brevkassen, jeg skal prøve at hjælpe dig så godt som jeg kan.
Når jeg læser dit brev lyder det somom du sidder i en udfordrende situation. Jeg vil prøve at liste nogen forskellige råd du kan overveje eftersom du nok skal tage din eksamen uden en veninde.
Forbered dig: Prøv at bruge tiden til at studere og øve dig på de forskellige emner i madkundskab. Brug fx madbøger, madhjemmesider og evt øvelser derhjemme i køkkenet for at styrke dine færdigheder og viden.
Søg støtte fra dine lærere: Du skriver godt nok dine lærere har tendens til at favorisere, men dine lærere kan stadig være værd at gøre brug af. Spørg dem om hjælp og rådgivning, og vær specifik med de områder, hvor du føler dig usikker eller har brug for ekstra støtte. Jeg ved det kan være svært, og hvis du syntes det er for grænseoverskridende at snakke med dem i skolen, kan du fx sende dem en besked på aula, her kan du fortælle om dine udfordringer, og hvad du har brug for hjælp til på en knap så konfronterende måde.
Lav mad med andre: Selvom du måske ikke har din veninde på holdet, kan du stadig finde fx andre klassekammerater eller sågar nogen i din familie at studere/lave mad sammen med. Dette giver mulighed for god forberedelse til eksamen samt at støtte hinanden under forberedelsen.
Bare gør dit bedste, glem karakteren: Som din mor nævner, er karakterer ikke alt. Gør dit bedste og vær stolt af din indsats, uanset karakteren. Du skal nok klare den, og om du får 02 eller 12 i madkundskab, vil det ikke gøre den store forskel for din fremtid.
Husk at tage pauser: Jeg vil også understrege, at selvom det er vigtigt at studere, er det også super vigtigt at tage pauser for at undgå stress og/eller overanstrengelse . Sørg for at have tid til hvile og afslapning fx kan du læse op/øve dig i 45 min også tage 15-20 min pause også forsætte igen.
Det var de råd jeg kunn tilbyde for denne gang, jeg vil runde mit skriv af med den her lille pep-talk: Vær vedholdende, tro på dig og din indsats, og husk at det er okay at bede om hjælp, når du har brug for det, om det er fra lærere, familie eller venner. Du kan klare det! Det er jeg ikke et sekund i tvivl om!
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig og jeg vil ønske dig al held og lykke med din eksamen og alt derefter.
Venlig hilsen Kylie.