Nervøsitet omkring piger
brevkassespørgsmål af
X
16 år
Hej. Jeg er en dreng på 16 år og går til dagligt på gymnasium. Jeg døjer med et problem som fylder meget for mig og har brug for rådgivning til. Dette omhandler mine sociale kompetencer og selvtillid omkring piger. Lige så snart jeg snakker med en pige og især hvis det er en køn pige mister jeg tråden: jeg bliver nervøs, mit hjerte banker, jeg glemmer at trække vejret og det hele går blankt for mig. Det undrer mig meget fordi sådan er det slet ikke når jeg er sammen med nogle af mine drenge venner. Derudover har jeg lagt mærke til at jeg automatik undgår øjenkontakt med den jeg snakker til, derfor er jeg usikker på om det er lav selvtillid eller andet… jeg håber virkelig at i kan hjælpe mig for det er noget som betyder meget for mig

Svar:
Kære Læser
Tak for at dele dine tanker og følelser med os. Det lyder som om, du står over for nogle udfordringer med at tale med piger, og det er helt forståeligt. Det er meget almindeligt at føle sig nervøs eller usikker i disse situationer. Mange andre oplever det samme som dig, så det er ganske normalt at føle sig sådan.
Når du taler med piger, kan det være en god idé at huske på, at de også blot er mennesker med deres egne interesser og følelser. Prøv at starte samtaler på en afslappet måde, hvor du forsøger at være dig selv og træk vejret dybt, hvis du føler dig nervøs. Det er okay at være nervøs eller lave fejl - det er en del af at lære og vokse som person. En god måde at arbejde på med dine sociale kompetencer og selvtillid er at øve dig på at tale med piger i forskellige situationer, måske starte med små samtaler og gradvist øge kompleksiteten. Det kan også være nyttigt at øve dig på at opretholde øjenkontakt og arbejde med vejrtrækningsteknikker for at hjælpe med at berolige dig selv i nervøse situationer.
Husk, at det er en proces, og det er okay at begå fejl undervejs. Det vigtigste er at være tålmodig med dig selv og huske, at selv de mest selvsikre personer har haft lignende udfordringer på et tidspunkt i deres liv. Med tiden vil du blive mere selvsikker og komfortabel i at tale med piger.
Husk at værdsætte din egen værdi og unikke kvaliteter. Du er en fantastisk person, og du fortjener at føle dig tryg og selvsikker i sociale situationer. Jeg ønsker dig al held og lykke fremover.
De bedste hilsner
Kasper