Alkohol teenager
brevkassespørgsmål af
Jacob
13 år
Hey. Jeg vil gerne drikke en smule alkohol. Men mine forældre kan ikke overtales. Skal jeg bare drikke en Smule i smug eller hvad skal jeg gøre

Svar:
Hej Jacob.
Jeg tror, at det er naturligt, at man begynder at være lidt nysgerrig på alkohol, hvordan det føles i kroppen, hvordan det smager og så videre, når man er i din alder. Det er godt og helt normalt at være nysgerrig på nye ting, men det er også rigtig godt, at man tænker sig om en ekstra gang og lige spørger andre til råds, inden man kaster sig ud i noget nyt. Så det er rigtig godt, at du har skrevet herind i brevkassen og stilt dine spørgsmål om alkohol.
I Danmark er reglerne for alkohol sådan, at man ikke kan købe alkohol før, man er fyldt 16 år. Og fra man er 16 til 18 år, kan man kun købe alkohol med en procent på under 16,5 %. Så rent lovmæssigt, kan du ikke købe alkohol før om tre år. Dog er der alligevel unge under 16 år og også ned til din alder, som har prøvet at drikke alkohol.
Hvis du er meget nysgerrig på, at prøve at smage og drikke en lille smule alkohol, er mit bedste råd til dig, at prøve at tage en snak med dine forældre om det én gang til. Det er nok bedst hvis det foregår stille og roligt, og så kan du forklare dem, hvorfor du gerne vil prøve at smage alkohol. Du kan også prøve at vente nogle måneder, og så prøve at snakke med dem om det igen. Det er dine forældre, der har ansvar for dig, og derfor tænker jeg, at det er godt, at få en god snak med dem omkring det.
Du kan måske fortælle dem, hvofor du er nysgerrig på at prøve at drikke en smule alkohol, og så kan du også fortælle dem, at det netop handler om at prøve det, og ikke nødvendigvis handler om at blive fuld. Så er jeg sikker på, at I kan få en god snak om det, hvor I måske kan finde en måde, som alle har det godt med. Der er flere unge, som får lov til at smage alkohol for første gang i selskab med deres forældre, fordi så kan forældrene være trygge ved, at de er der, og at det ikke tager overhånd. Og som ung kan man selv føle sig tryg, fordi man ved, at ens forældre er der, hvis nu man skulle få brug for det. Hvis man tager det stille og roligt, og kun drikker en lille smule og bare smager på alkoholen, så skal det nok gå. Så har man nemlig mulighed for løbende at mærke efter, hvordan det føles, og hvornår man ligesom har fået nok.
Jeg tænker også, at det er meget bedre, at du får dine forældres accept i stedet for at drikke i smug. For hvis de finder ud af, at du har drukket alkohol i smug, kan det være, at der kommer til at gå endnu længere tid, før de giver dig lov til at drikke, og måske vil de ikke stole på dig en anden gang, når I skal lave aftaler fx. omkring hvornår du skal være hjemme efter en fest osv. Så det er altså alt andet lige bedre at vente lidt, og få lavet en aftale med dine forældre omkring, så de kan stole på dig, og så I fremover kan lave nogle gode aftaler, og måske mødes et sted på midten.
Jeg håber, at du har fået svar på dine spørgsmål. Husk, at det er helt okay at være nysgerrig, men det er altid en god idé at sørge for, at man gør det på en god, rar, sikker og tryg måde, når man skal prøve noget nyt.
Kærlig hilsen
Laura.