pearly penile papules
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej det fordi jeg har pearly penile papules og har læst lidt om at det ikke er skadeligt osv men vil gerne vide om i kender en cream der ka få det væk eller om i ved hvor man kan lave laser operation imod det fordi vil virkelig gerne have det væk hurtigst som muligt

Svar:
Kære du
Tak for dit spørgsmål.
Pearly penile papules er, som du selv skriver, ganske godartet, men kosmetisk træls. Nogle vokser fra det over år og de penile papules svinder over tid.
Jeg forstår godt du ønsker dem væk, men der er desværre ikke en super godt løsning herpå. Der er ingen cremer eller ander man kan smøre med. Det er vigtigt ikke at forsøge med fx vortemiddel, da det kan give brandsår og ætsninger.
Det der har bedst resultater er laser og cryoterapi, men der er altid en risiko at resultatet er dårligere end ønsket, derfor er der tilbageholdenhed med behandling.
Selvom det kan være grænseoverskridende vil jeg anbefale to ting
At du snakker med en af dine forældre, da de også skal give tilsagn til behandling, indtil du bliver 15år.
At du får en tid ved din læge, der kan tjekke, at det nu også er pearly penile papules. Det er også din læge der, hvis det stadig er relevant, skal henvise til behandling.
Så det allervigtigste er, at du ikke smører/pensler med alt muligt, der risikerer at gøre det meget værre og dernæst får talt med din læge, der kan henvise videre til rette behandling, hvis I sammen finder det er bedst.
De bedste hilsner
Eva