Dilemma

brevkassespørgsmål

Dilemma

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Oprettet 8 måneder 3 uger siden

Hej brevkasse. Står i et kæmpe dilemma angående to af mine meget tætte venner, som indtil nu har været i et ret langt forhold. Sagen er den, at de her for nylig har slået op, hvilket skete gennem et kæmpe skænderi. Dette skænderi var så voldsomt, at de nu hader hinanden og nægter at være i samme lokale. Jeg synes at dette sætter mig i en lidt svær position, da jeg er rigtig tæt med dem begge og lidt føler at jeg nu bliver tvunget til at skulle "vælge side". Jeg har allerede snakket med dem om muligheden om at jeg bare kan ses med dem hver især individuelt, men det har de det begge to stramt med fordi at de nu har så stort et had til hinanden... Har det bare ekstremt svært med at skulle vælge, da jeg som sagt virkelig værdsætter begge venskaber og der er ingen af dem som har gjort noget forkert (fx været den anden utro eller lignende) deres forhold sluttede bare fordi at de var begyndt at skændes mere og mere og det er jo ingen af deres skyld, så på den måde kan man jo heller ikke som sådan vælge side og sige at "x har været en idiot" eller noget, for det sluttede jo bare fordi de var groet fra hinanden. Har også overvejet at ses med dem individuelt alligevel og så bare holde det skjult for dem, selvom jeg jo nok godt ved at den plan nok heller ikke holder på lang sigt... Men ved bare virkelig ikke hvad jeg skal gøre, føler at lige meget hvad jeg vælger vil en af dem blive såret og samtidig vil jeg også have det super svært med at skulle mangle en af dem i min hverdag... What to do???

Svar:

Kære du.

Det lyder virkelig til dine to venner har sat dig i en virkelig vanskelig situation, det er derfor rigtig stærkt og godt, at du skriver ind til os så du kan få hjælp til hvordan du bedst kan tackle situationen med dine to venner.

Jeg vil ligge ud med at sige, at det er godt du virkelig værdsætter begge venskaber, og det er forståeligt, at du ikke ønsker at skade nogen af dem. Det er dog vigtigt at huske, at du ikke er ansvarlig for deres skænderi eller brud, og du er ikke forpligtet til at "vælge side." Dine venner er tydeligt meget følelsesmæssigt påvirket af situationen, og så træffer man ikke altid de bedste beslutninger, men det er unfair, hvis dine to venner ikke kan acceptere, at du ses med dem hver for sig, ligegyldig hvor svært de to har det med hinanden nu.

De må forstå du ikke har hverken lod eller del i deres brudte forhold, og de kan ikke forlange du stopper med at se den ene fremfor den anden, det syntes jeg er vigtigt du gør dem begge opmærksom på. Det bedste råd jeg kan give dig her, er at være ærlig og åben over for begge dine venner, du har fuldstændig ret i at se den dem i hemmelighed kun vil virke i kort tid, og det vil bare skabe endnu mere splid mellem jer alle sammen samt skabe mere mistillid. Forklar dem, at du værdsætter dem begge og ønsker at opretholde venskabet til dem hver især. Udtryk forståelse for deres følelser og forklar, at du ikke ønsker at tage side, da du ved, at det var en gensidig beslutning mellem dem, og den ikke har noget med dig at gøre. Forklar, at du ønsker at bevare dit forhold til dem begge. Du kan også forsøge fx at finde en måde, hvor du kan bruge tid sammen med dem individuelt uden at skjule noget. Det er helt fair, hvis du mellder ud at du ønsker at holde kontakten med dem begge, og så lade dem træffe beslutning om hvad de så vil gøre. Det kan selvfølgelig betyde at de så begge trækker sig, men så er det deres beslutning og det er noget mere rimeligt, frem for at du skal vælge.  Jeg ved det måske er lettere sagt end gjort, når du er glad for dem begge to, men du skal også tænke på dig selv i denne situation. Naturligvis kan du ikke tvinge dem til at syntes om at du vil forsætte begge venskaber, men de bør som det mindste tolere din beslutning, for de ejer ikke dig eller dine følelser og tanker, og selvom det er naturligt at de er meget kede af det, og følelsesmæssigt påvirkede lige nu, så er det urimeligt af dem, hvis de begge forlanger du vælger side bare fordi de to ikke længere kan med hinanden.

Husk også på, at det er muligt de virkelig hader hinanden ligenu, men måske vil de over tid finde ud af deres egne følelser og måske endda begynde at komme overens igen eller i det mindste være ”civile” overfor hinanden. Hvis du opretholder dine venskaber med dem på en ærlig og voksen måde, kan det bidrage til at lette spændingerne. Husk, at du ikke kan kontrollere deres reaktioner, men du kan kontrollere, hvordan du håndterer situationen med tålmodighed, ærlighed og empati. Det er okay at have begge venskaber i dit liv, så længe der er respekt fra alle parter og i alle lytter til hinandens følelser og tanker. Husk også igen på, at det ikke er din opgave at løse deres konflikt, men at støtte dem begge som en ven. Vær ærlig, empatisk og tålmodig, og giv situationen tid til at udvikle sig, og forhåbentlig finder de begge ud af det til sidst. Håber mit skriv kan hjælpe dig lidt på vej, og jeg vil sende en masse god energi i din retning, også håber jeg naturligvis du på den ene eller anden måde kan få løst konflikten med de to!

Venlig hilsen Kylie.

cyberhuskyles billede
Kylie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål