Skole

brevkassespørgsmål

Skole

brevkassespørgsmål af
Sanne
13 år
Oprettet 8 måneder 3 uger siden

Hej Jeg var til sygeplejsken på min skole.. hun vejede mig og ja jeg vidste jo godt jeg var lidt tyk.. Men altså jeg vejer 80 kg.. og er 13. Jeg ved godt det er for meget men der var bare den måde hun sagde det på at jeg var alt for tyk og jeg skal bevæge mig meget mere... det er 6 måneder siden jeg har snakket med hende den gang vejede jeg 70 kg.. men har taget 10 kilo på da jeg har haft konfirmation og sommerferie.. Jeg har bare ikke lyst til at snakke med hende igen fordi hun siger at jeg er alt for tyk, og skal tænke meget mere over hvad jeg spiser.. jeg hved jo godt jeg er tyk. Men hun kan jo lige så godt sige det lidt pænere.. Hun har gjort mig rigtig ked af det. Og jeg har bare ikke lyst til at snakke med hende igen. Hun sagde til mig hun ville snakke med mig igen og det har jeg ikke lyst til Hvad skal jeg gøre og hvad skal jeg sige til hende (Jeg vil ikke snakke med min lærer omkring det)

Svar:

Kære Sanne.

Det lyder til du står i en situation der har påvirket dig stærkt følelsesmæssigt, men så er det rigtig stærkt at du skriver ind til os. Vi fordømmer dig ikke ligegyldig om du er 20 kg undervægtig eller overvægtig Det er forståeligt, at du føler dig ked af den måde, sygeplejersken har talt til dig om din vægt. Sygeplejsker skal normalt have en professionel og ordentlig tilgang til at rådgive og omtale vægt og sundhed. Men det er også vigtigt, at sådanne samtaler udføres med empati og respekt for den enkeltes følelser, og det lader til her, at hun ikke har gjort det overfor dig, og det er selvfølgelig rigtig ærgerligt.

Jeg vil prøve at liste nogen forskellige råd/tips du kan overveje at tage i brug:

1. Du er mere end dine ekstra kg: Husk, at din værdi som person ikke er total baseret på din vægt eller dit udseende. Prøv at arbejde med dit selvværd og selvbillede, uanset hvad andre måtte sige, måske vejer du lidt mere end gennemsnittet, men det betyder ikke du er mindre eller skal behandles anderledes end fx tynde eller normalvægtige mennesker, og når du oveni er godt i gang med at forsøge at få styr på din vægt, dette burde sygeplejeren også have overvejet da i talte sammen.

2. Dine følelser er okay: Det er helt okay at føle sig såret eller ked af det efter en sådan samtale. Tillad dig selv at føle disse følelser og overvej at søge støtte fra venner eller familie, måske din familie kan tage kontakt til skolen, og fortælle på vegne af dig hvordan sygeplejeren ord gjorde dig meget ked af det.

3. Udtryk dine følelser: Hvis du alligevel beslutter at tale med sygeplejersken igen, kan du fortælle hende, hvordan du følte dig efter jeres sidste samtale. Du kan sige, at du følte dig såret eller utilpas over hendes ordvalg, og at du gerne vil have hun omtaler din vægt på en omsorgsfuld måde. Jeg ved dette kan være meget grænseoverskridende alene, så hvis du ikke kan gøre dette alene så prøv at få dine forældre eller andre på skolen involverede så hun kan forstå hun måske har brug for en anderledes tilgang. Måske finder du også ud af hun måske slet ikke mente det så hårdt som du opfattede det, men derfor skal du stadig høres og lyttes på.

4. Søg anden støtte: Hvis du ikke ønsker at tale med sygeplejersken igen, men stadig ønsker at arbejde med din sundhed, kan du overveje at søge støtte og vejledning fra en anden voksen, som du stoler på. Dette kan være fx dine forælder, andre ældre familiemedlemmer eller en anden voksen der forstår mere om sundhed.

Jeg vil runde mit skriv af med at sige, at det er vigtigt at du vælger hvad du føler er bedst for dig. Husk, at du ikke er alene, og der er mennesker omkring dig, der gerne vil støtte dig. Jeg vil igen minde dig om, at bare fordi sygeplejsken har talt ufølsomt om din vægt, så er du mere end tallene på en vægt. Forsæt med at arbejde med både din psykiske og fysiske sundhed, så skal de ekstra kg nok en dag forsvinde bare have tålmodig og sørg for at omringe dig med mennesker der er støttende. Jeg håber du kan bruge mine tips til noget, og jeg vil ønske dig al held og lykke fremover.

Venlig hilsen Kylie.

cyberhuskyles billede
Kylie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål