Langdistance
brevkassespørgsmål af
Sofie
20 år
Hej brevkasse Jeg har virkelig brug for hjælp og jeg er desparat!!!!! I får bare hele historien. I januar tog jeg på højskole som var det fedeste nogensinde. Min kæreste som skulle holde ud derhjemme indtil april, da han skulle i værnepligt havde det virkelig svært med langdistancen og den begrænsede kommunikation. Vi klarede det indtil april, hvor han skulle i værnepligt, og jeg havde det så meget bedre med at han fik noget at lave, så han ikke bare sad derhjemme. Nu er rollerne byttet og. Jeg er stoppet på højskole og han skal i vagttjeneste i København. De første uger efter jeg kom hjem gik egentlig meget godt. Men så begyndte det nu her virkelig at hit det der med at man ikke skriver så meget, og savnet er bare blevet KÆMPE ift. da jeg gik på højskole og var beskæftiget. Jeg føler jeg er blevet crazy. Jeg tjekker hele tiden min mobil for at se om han svare, jeg ser hans lokation 24/7, begynder seriøst næsten at tude, hvis jeg ser han er aktiv og ikke svare mig. Vi har snakket om det, og han forstår det, da han jo selv stod i samme situation. Men det hele er stukket af. Vi begge to er kede af det hele tiden. Han er ked af det fordi han føler han er en dårlig kæreste, jeg er ked af det fordi jeg savner ham, og jeg føler ikke han husker mig, og anerkender mig (hvilket også er svært over mobilen). Vi begge har det så svært med kun at ses 1 gang i måneden, og nu aner vi ikke hvad vi skal gøre. Jeg er bange for vi slår op, fordi ingen af os kan holde det her ud længere. Jeg har overvejet at smide alt jeg har i hænderne denne weekend og tage til kbh for at løse det her once and for all. For ellers vil vi ikke ses før om 3 uger, hvilket ingen af os kan holde til at vente til. Jeg er så bange for det her er enden på vores forhold. Han siger at slå op er aller sidste løsning, men jeg er så bange for at det er sidste løsning vi er kommet til nu. Hjælp, jeg vil bare gerne have det godt med at være hjemme, så jeg ikke hele tiden "presser ham" og jeg vil bare gerne have vores forhold tilbage til det gamle.

Svar:
Kære Sofie,
Først og fremmest: Tak for din ærlighed. Hvor er det stærkt, at du tør dele noget, som er så sårbart og føles så kaotisk. Det er tydeligt, at du virkelig elsker din kæreste – og at du lige nu føler dig fuldstændig overvældet og magtesløs. Det gør ondt at savne, og det gør især ondt, når det føles som om afstanden kommer imellem jer. Du er ikke alene i det – og det, du oplever, er helt menneskeligt, når man står midt i kærlighed, savn og usikkerhed.
Det, du beskriver, er ikke unormalt, men det gør det bestemt ikke mindre smertefuldt. Du er landet i en situation, hvor du er hjemvendt fra et fællesskab og en struktur, højskolen gav dig, og samtidig står du i et savn, der fylder mere og mere. Det er helt naturligt, at det føles overvældende. Når man går fra at være i gang hele tiden til at have mere tid og ro omkring sig, så bliver følelsen af savn meget tydeligere — og det kan sætte gang i en masse tanker og følelser, som hurtigt kan føles ukontrollerbare.
Du nævner, at du tjekker telefonen konstant og bliver ked af det, når han ikke svarer. Det gør dig ikke "crazy", som du skriver – det er et udtryk for, at du lige nu mangler tryghed. Det handler ikke om, at der er noget galt med dig, men at du har brug for ro og kontakt – og at det er svært at få det på afstand. Samtidig er det positivt, at I taler åbent sammen, og at han genkender dine følelser. Det vidner om, at der er omsorg imellem jer, og at relationen betyder noget for jer begge.
Du spørger, om du skal tage til København i weekenden. Kun du ved, hvad du har brug for – men overvej: Hvad håber du at få ud af det? Kommer det fra et sted med kærlighed og nysgerrighed – eller føles det som et desperat forsøg på at fikse noget?
For selvom det er svært, kan det gøre en kæmpe forskel at finde noget i hverdagen, som giver dig energi – noget, du glæder dig til, og som kan tage lidt af pladsen fra de mange tanker. Det behøver ikke være stort: en hobby, en venneaftale, et projekt, motion, kreativitet – noget, der er dit.
Og måske kan I lave nogle konkrete aftaler, der kan mindske usikkerheden. Fx:
• En fast dag/tid på ugen hvor I ringer sammen og virkelig er til stede med hinanden.
• At I sætter en dato for næste gang I ses, så der er noget at se frem til og holde fast i.
• At I taler om, hvordan I hver især bedst mærker, at I bliver husket og elsket – også selvom I ikke skriver hele tiden.
Nogle gange føles det som om man er ved at miste hinanden, når man i virkeligheden er ved at lære hinanden at kende på en ny måde. Måske er det netop nu, I har mulighed for at vokse sammen – hvis I tør være ærlige, give hinanden lidt rum og støtte hinanden i det, der er svært.
Du vil bare gerne have det godt derhjemme og ikke presse ham – og den bevidsthed viser allerede, hvor meget du gerne vil passe på forholdet. Tag en dyb indånding. I har klaret det før. I kan klare det igen. Og det behøver ikke være et glansbillede – det er bare med kærlighed, små skridt og tålmodighed.
Jeg håber, at mine ord måske har sat nogle tanker i gang – men det skal ikke læses som et endeligt svar. Alt det bedste til jer fremover 🌿
Mvh,
Camilla