Har jeg gjort noget meget forkert?
brevkassespørgsmål af
Sine
22 år
Hej Cyberhus, Da jeg var meget yngre (17-19 år cirka) færdes jeg meget i sociale hjørner af internettet. Jeg fandt en gruppe mennesker gennem facebook som havde samme interesse som mig i visse tegneserier. Det endte med at jeg oprettede en gruppe over Discord appen til os alle sammen. Vi var dengang meget tætte sammen os alle, endda så tætte at vi kunne snakke og grine om alt, og jeg har egentlig kun gode minder fra dengang. På tidspunktet havde jeg ikke tænkt så meget over det, men gruppen bestod sådan set af folk mellem 13 og helt op til 30 årige, med største del af gruppen bestående af 15-20 år. Da jeg er blevet ældre er jeg blevet lidt bekymret, fordi at de ting vi jokede om dengang var ikke helt børnevenligt. Vi havde en lidt typisk seksuel humor, og gentog egentlig mest ting som ofte er blevet nævnt på nettet. Det var selvfølgelig ikke det eneste som vi jokede om, men det skete af og til. Jeg har det dårligt med det på det punkt at jeg føler at jeg burde have vidst bedre, især med folk så unge som 13 år, selvom at vi alle havde det sjovt. Men jeg har det også dårligt over det fordi jeg føler, at selvom at det bare har været sjov og ballade, så føler jeg at jeg har gjort noget strengt ulovligt, men det er svært for mig at navigere fordi at jeg har tendens til at overtænke meget. Jeg håber at i kan komme med nogle gode råd, tak.

Svar:
Kære Sine.
Jeg kan forstå, at det fylder meget for dig, om du mon har gjort noget forkert ved at dele, måske grænseoverskridende indhold og humor med gruppen, særligt når der har været medlemmer af gruppen, der har været børn. Du skriver, at du føler, at du burde have vist bedre. Det kan være svært at have sådanne tanker om noget, man har gjort i fortiden, særligt hvis man tror, at det kunne have været ulovligt, for man kan ikke ændre på det. Og når man ikke føler, at man kan gøre noget, så kan det tit komme til at vokse til noget stort i ens hoved.
Jeg tænker egentlig, at det er en positiv ting, at du reflekterer over, om du kunne have gjort noget anderledes. At blive klogere med alderen er et menneskeligt vilkår for os alle. De fleste mennesker, hvis ikke alle, har gjort noget på et tidspunkt, da de var yngre, som de fortryder, men man tænkte det ikke på det tidspunkt, for man vidste ikke bedre. Det gode ved at reflektere tilbage er, at man netop kan gøre noget anderledes fremadrettet. Så jeg tænker, at dine tanker om gruppen kan være med til at give dig nogle overvejelser over, om der er noget, du vil gøre anderledes, når du er en del af fællesskaber fremadrettet eller måske allerede nu. Det kan fx handle om, at være opmærksom på, om alle i en gruppe føler, at de kan sige fra, hvis de oplever noget, de ikke synes er rart. Jeg synes det er meget omsorgsfuldt af dig, at du særligt tænker over, at der har været yngre personer med i gruppen, som måske ikke burde have set eller været en del af de ting, I delte med hinanden. Det er en vigtig refleksion, som er god at tage med videre.
Du skriver, at du føler, at du har gjort noget strengt ulovligt, og med det forstår jeg, at du tænker, om det, I har delt, har været ulovligt. Jeg kan desværre ikke give dig et svar på, om noget af det, I har delt med hinanden, har været ulovligt. Der er forskel på at dele seksuel humor og så dele ulovligt materiale med rigtig personer. Hvis du gerne vil vide mere, om hvad der kunne være ulovligt, er du meget velkommen til at skrive igen.
Selvom jeg godt kan forstå, at det fylder for dig, om du har gjort noget forkert eller ulovlig, så er det også vigtigt for mig at sige, at jeg håber at du også kan bære over med dig selv. Du har nogle andre forudsætninger i dag end du havde dengang. Du er blevet klogere. Du er blevet ældre, så du har naturligt også et andet syn på 13-årige end du havde dengang, hvor de måske ikke virkede så unge, som de måske gør nu. Samtidig er der kommet mere fokus på ulovlige online delinger, som måske også har gjort, at du tænker mere over, om det måske ikke var okay det, I delte med hinanden. Så jeg håber, at du kan prøve at se dine tanker om dengang som noget positivt, som du kan lære noget af fremdadrettet, og ikke slå dig selv for meget i hovedet over, at du måske har gjort noget forkert.
Du skriver også, at du faktisk primært har gode minder om fællesskabet, så jeg tænker på, om du mon stadig har kontakt med nogen, der var en del af gruppen? I så fald kunne det måske være en idé at vende dine tanker med nogen, som ved, hvad I delte og skrev med hinanden om, og om de mon oplevede det på samme måde som dig? Når noget fylder meget for en, og man overtænker noget, så kan det hjælpe utrolig meget at sige det højt og dele det med nogen, ligesom du har skrevet til os.
Jeg håber, at mine tanker kan hjælpe dig med at give dig en følelse af, at kunne bruge dine tanker til noget positivt fremadrettet, og forhåbentlig give dig lidt ro på ved at tænke på, at det er en del af det at blive ældre, at man bliver klogere og fortryder eller ser anderledes på noget, man tidligere har gjort.
De bedste hilsner
Pernille