Corona

brevkassespørgsmål

Corona

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 4 år 2 dage siden

Hej cyberhus

Det meste er aflyst lige i tiden, og det er jeg lidt ked af det er min konfirmation vores tur med skolen og en masse andre ting... Skal jeg være bekymret for ikke at komme i skole før efter sommerferien igen fordi jeg vil gerne sige farvel til mine venner...

Kh en bekymret pige

Svar:

Kære bekymrede pige

Jeg er virkelig ked af at høre, at der er så mange ting, som du har glædet dig til, som er blevet aflyst eller skubbet til et senere tidspunkt på grund af den her nedlukning, som vi lige nu er i. Det er sådan, at tingene bliver nødt til at være lige nu, fordi vi som samfund skal passe på hinanden og særligt passe på dem, som vil blive rigtig syge, hvis de bliver smittet med coronavirus. Men når det er sagt, så er det helt okay at være træt af det, ked af det, skide sur eller vred over de ting, som man havde glædet sig til, og som man nu ikke får lov til eller i hvert fald ikke får lov til lige nu. Det er okay at synes, at det er mega træls, og det er okay at have brug for at sige det højt, for du er med garanti ikke den eneste, som har det sådan. Jeg tror rent faktisk, at vi alle har det sådan med situationen. Så man kan godt gøre det rigtige og være træt af at gøre det på samme tid. Det er der intet galt i.

Du spørger, om du skal være bekymret for ikke at komme i skole før efter sommerferien, og jeg ville så gerne kunne give dig et sikkert svar, men det kan jeg desværre ikke, fordi lige nu der ved vi ikke, hvor lang tid det her vil vare. Jeg tror, at vi alle håber og krydser fingre for, at vi kan komme afsted igen efter påske, men vi ved det ikke. Der er masser af gæt og teorier og tanker fra alle mulige forskellige mennesker, og det kan være svært at finde hoved og hale i det hele. Derfor tror jeg, at det bedste vi kan gøre, det er at forholde os til det, som vi ved med sikkerhed, indtil vi får noget nyt at vide. Man kan i hvert fald hurtigt blive helt rundtosset, hvis man skal holde styr på alle hvad-nu-hvis'erne.

Jeg forstår godt, at du gerne vil sige farvel til dine venner, og at du håber, at du kommer til at kunne gøre det inden sommerferien. Det håber jeg virkelig også. Men indtil vi ved mere, så kan man måske gøre sig nogle tanker om, hvad vil man gøre, hvis nedlukningen stopper efter påske, og hvad vil man gøre, hvis nedlukningen varer længere end det? Det kan f.eks. være at man gerne vil kramme sine venner, snakke med dem ansigt til ansigt, spille bold med dem eller lave opgaver i skolen med dem, hvis vi kommer afsted efter påske. Hvis dette ikke kan lade sig gøre, og nedlukningen varer længere end påske, så kan man måske have forberedt nogle muligheder til den situation også. Så det kan være, at man i stedet gerne vil facetime med en ven hver dag, have en ugentlig weekendaftale med vennerne, hvor man måske kan spille et brætspil over Facetime eller se en film sammen, hvilket du kan læse mere om her. Det kan også være, at man sætter sig et mål, som man gerne vil nå, inden man ser sine venner igen. Det kan være, at man gerne vil kunne jonglere med en toiletpapirsrulle, eller danse en bestemt dans, eller kunne tage 30 armbøjninger i streg eller noget helt fjerde. Jeg tror nemlig på, at selvom tingene lige nu ikke er, som de plejer, eller som vi måske ønsker det, så kan vi finde måder, som gør det lidt lettere at komme igennem den her periode, uanset om den varer til påske eller efter ferien.

Hvis du synes, at det er svært at finde på nogle ting, som man kan lave her i nedlukningsperioden, så kunne du også høre dine venner, om de har nogle forslag? Alternativt kan du også skrive ud her på Cyberhus, så andre unge på siden kan komme med deres forslag til ting, vi kan lave derhjemme, så vi kan hygge os med hinanden hver for sig.

Jeg håber, at mit svar har kunnet give dig en smule ro i maven, men hvis ikke eller hvis bekymringerne vender tilbage, så husk at tal med nogle om dine tanker. Det kan være os her på Cyberhus, eller det kan være venner eller forældre eller søskende eller andre, som du kunne have lyst til at snakke med. For det er helt okay at have svært ved at være i alt det her, og nogle gange så har hjælper det at sige det højt til nogen, så tøv aldrig med det. Jeg ønsker dig alt det bedste, og jeg håber, at du får den dejligste konfirmation og blå mandag med din klasse, når vi kommer på den anden side.

De bedste hilsner og tusind varme tanker

Amanda

Amandas billede
Amanda fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål