Kugler i brystet
brevkassespørgsmål af
Jeppe
17 år
Hej, jeg har i 3-4 år nu haft 3-4 kugler under den ene brystvorte. Det er begyndt at gå mig på da det ene bryst stikker mere ud end det andet. Der er ikke nogle kugler i det andet bryst, så tror ikke det kan være min hormonbalance og det er ikke kræft.
Hvad kan jeg gøre for at få kuglerne til at gå væk? Hvad skyldes det? Og hvad kan det være?

Svar:
Kære dig
Tak for dit spørgsmål.
Jeg kan godt forstå, det generer dig med de "kugler" under den ene brystvorte.
Jeg er enig i, at det med al sandsynlighed ikke er kræft. For det første er du kun 17 og for det andet er du en dreng. Man kan godt se brystkræft hos mænd, men det er sjældent. Derudover skriver du, at kuglerne har været til stede i 3-4 år, og hvis det var kræft, ville det have udviklet sig i den periode.
Mit bedste bud er, at det kan være nogle godartede fedtknuder eller kirtelvæv.
Du kan nok desværre ikke gøre noget for at få dem til at gå væk, jeg tror, det vil kræve en lille operation.
Jeg synes, du skal gå til din læge, og få det vurderet. Og hvis du ikke vil til læge lige nu, så skal du i hvert fald gøre det, hvis der kommer nogen ændringer, feks kløe, smerte, sår på huden ved brystvorten, eller hvis knuderne vokser.
Mvh Anne