Hvem kan jeg tale med?
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej.
Jeg har længe gået med depressions lignende symptomer (et par år) og måske også noget angst, som jeg synes er ved at blive for meget. For lidt kontekst vil jeg lige fortælle, at jeg normalt bor på kostskole og er hjemme hos min mor en gang i mellem. Da jeg pga corona blev sendt hjem her til foråret, blev det meget værre og jeg havde mange dårlige dage. Problemet er, at min mor var med til at forværre de problemer, hvilket hun ikke ved. Fra min synsvinkel har vi ikke det bedste forhold og det var derfor hårdt for mig at skulle hjem og bo igen. Jeg har ikke fortalt min mor om særlig meget af det der sker i mit liv, da jeg ikke føler mig tryg nok i vores forhold til at fortælle hende ting. Jeg har en del ting der går mig på, som blandt andet seksualitet, køn, depression og andre ting. Da jeg ikke føler jeg kan snakke med min familie om de ting, har jeg snakket lidt med mine venner omkring det, dog er der ting jeg stadig ikke føler, at jeg kan dele med dem. Jeg vil gerne snakke med en psykolog eller noget, jeg har bare ikke lyst til at fortælle min mor det. Jeg har virkelig lyst til at snakke med nogen om de ting, da det går mig rigtig meget på og jeg kan godt fornemme, at det bliver værre jo længere tid jeg holder det inde. Min kommune har ikke rigtig nogle tilbud om ungerådgivning eller psykologhjælp, dog har den kommune jeg bor på kostskole i, men det kan jeg ikke benytte mig af da jeg ikke er bosat der. Jeg har prøvet at kontakte headspace, men de har kun åbnet i de tidspunkter jeg er i skole, og jeg vil helst fortrække at snakke med nogen face-to-face. Jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre nu, da jeg som studerende ikke har pengene til at opsøge en psykolog uden noget støtte.
Jeg håber, at det var til at forstå og at min besked var alt for lang. :)

Svar:
Kære du,
Jeg kan sagtens forstå din besked, og den er bestemt ikke for lang. Jeg er ked af at høre, at du går og har det svært, og at det er blevet værre. Sådan skal det ikke være, og derfor er det super godt, at du reagerer på det og skriver herind for at få hjælp.
Jeg kan høre, at du allerede har talt med dine venner om, hvordan du har det. Det er en rigtig god start. Jeg forstår godt, at der kan være nogle ting, som kan føles for private eller måske for tunge til, at du tænker, at det er noget, du har lyst til at dele med dine venner. Det er også helt forståeligt, at du ikke har lyst til at dele dine følelser og tanker med din mor, når jeres forhold ikke er så godt og tæt. Det lyder også til, at jeres relation har været særligt presset pga. corona situationen, og at du skulle hjem og bo i en periode. Da du er over 18 år, behøver din mor ikke få at vide, at du går til psykolog. Det er helt op til dig selv at bestemme, om det er noget hun skal vide.
Det er så sejt, at du allerede har undersøgt nogle af dine muligheder for at få hjælp. Jeg tror, at mange unge (både studerende og ikke-studerende) har svært ved at betale for psykologhjælp. Derfor er der lavet nogle helt særlige tilbud for unge. Det kan både være i ens kommune, men faktisk er der også et gratis tilbud, som gælder for alle unge mellem 18-21 år med angst og/eller depression uanset, hvor man bor. Du kan læse mere om det lige her. Det kræver en samtale og en henvisning hos din egen læge. Jeg ved ikke, om du f.eks. er medlem af sygeforsikringen Danmark eller en anden privat sygeforsikring, men de giver ofte tilskud til psykologsamtaler, sådan at egenbetalingen er lav. Hvis du ikke falder under kategorien for gratis psykologhjælp, tanker jeg, at det måske er værd at overveje, om det for en periode kan give mening at misse lidt undervisning for at gå hos Headspace. Det lyder i hvert fald til, at du har brug for nogen at snakke med, og det synes jeg også, at du skal, sådan at du kan få det bedre.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at du finder hjælp, enten ved at gå igennem din egen læge eller ved at takke ja til tilbuddet fra Headspace. Jeg ønsker dig alt det bedste herfra.
Venlige hilsner
Jeanette