drøm
brevkassespørgsmål af
Victor
19 år
Hej jeg skriver fordi jeg har haft en drøm, om at min bror kom sammen med en pige jeg i klasse med sidste år. Og jeg ved ikke helt hvorfor, fordi jeg snakker ikke rigtig med hende eller noget. Der var dog på et tidspunkt hvor jeg syntes hun var sød og sådan noget, og selvfølgelig stadig syntes det. Men hvorfor har jeg haft den her drøm? jeg kan huske at inde i selve drømmen var alting meget tydeligt, og huske mange detaljer og så videre. F-eks kan jeg huske jeg blev meget sur i drømmen da jeg så hende med min bror. Det mærkelige er dog at han i virkeligheden selv har en kæreste. Hilsen en helt forvirret dreng.

Svar:
Hej Victor!
Tak for dit brev. Du har en drøm, som har sat sig fast, den forvirrer dig. Tak fordi du vil dele den med os. Drømme er alt det vi ikke har styr på, det er vores ubevidste tanker. Det er kun dig, der kan tolke din drøm. Mærk efter, hvad tror du din drøm vil fortælle dig? Fx stil dig selv spørgsmålet, hvilket forhold har jeg til min bror? Hvilke drømme har jeg ikke fået opfyldt? Der er mange forslag til, hvordan din drøm kan tolkes, men det er kun din fortolkning, der gælder.
Drømmene er et billede på vores indre følelser og indre konflikter, som vi alle bærer rundt på. For nogen mennesker giver det mening, at bruge drømmene til at skabe mere mening i livet. Din drøm har mange detaljer, hvilket gør den forvirrer dig. Den vil dig noget. Det kan tage tid at forstå sine drømme, så giv dig tid og tænk at det ubevidste er dine indre følelser.
Held og lykke med at forstå din drøm.
Anne-Sophie