Min familie og mig
brevkassespørgsmål af
J
14 år
Hey jeg er en dreng på 14 og jeg har det af helvedes til. Jeg har selvskadet siden jeg var omkring syv otte år gammel og jeg begyndte så at gøre det mindre da jeg var 11 fordi jeg fandt en anden måde jeg spiste jeg ved godt det lyder mærkeligt men jeg spiste usundt ting og det hjælper på følelserne og det der var og er svært. Men jeg bliver vel nødt til at komme med en forklaring. Altså Jeg blev udsat for seksuelle overgreb da jeg var mindre. Jeg begyndte at kunne huske dem igen for lidt siden kunne jeg slet ikke huske det og jeg prøver også at lade være med at huske dem men jeg kan ikke og alligevel kan jeg ikke lade være med at tænke hvad nu hvis det ikke skete selvom jeg er begyndt at kunne huske det igen. Nu kan jeg ikke engang finde ud af at køre forbi skolen jeg går ikke længere i den skole uden at føle mig vildt ubehagelig og ingen ved det og jeg heller ikke lyst til at sige det til nogen. Jeg vil ikke såre min mor eller far eller nogle andre. Og så kan jeg heller ikke og så kan jeg ikke få mig selv til det. Og det gjorde det ikke ligefrem bedre da jeg begyndte puberteten altså jeg er trans så jeg født pige så jeg kom selvfølgelig i pigepubertet og jeg hader det men jeg vil selvfølgelig ikke sige noget til min mor jeg har ikke sagt noget til min mor min mor er Kristen og tror på at det er Gud der bestemmer en køn og gud bestemte at jeg skulle være en pige. Og desuden siger hun at alle transkønnede fortryder næsten alle i hvert fald. Så nu går jeg nærmest bare og venter på at jeg fylder 18 så jeg kan springe ud og flyt hjemmefra. Men samtidig føler jeg også lidt at jeg både har mistet min ungdom og min barndom. jeg vil bare have de problemer andre unge har som forelskelser hjertesår fester muligvis prøve at smage alkohol og være sammen med vennerne bare sådan helt normale problemer og sådan noget som skole og lektier selvom jeg altid har hadet sådan noget fordi jeg er ordblind. Jeg vil bare være normal på den måde jeg gider ikke at ligne alle andre jeg vil være anderledes men ikke så anderledes at min familie ikke kan acceptere mig jeg vil bare være en ung person. Og samtidig da jeg var omkring de der 11 12 år nej jeg tror jeg var 12 begyndte jeg at få angstanfald og dem har jeg stadig og det bliver bare værre og værre jeg får dem næsten hver dag nu. Og det var så lige forklaringen på mine problemer altså og så har jeg også begyndt at skrive dagbog i stedet for at selvskade jeg prøver også at skifte det ud med at spise men det er ret nyt og det er ikke altid det virker. og nu vil jeg nærmest ved at blive afhængig af at skrive dagbog selvom jeg synes at det er en ret piget ting at gøre og jeg ved godt at jeg måske ikke burde tænke sådan men det gør jeg altså så jeg skammer mig også ret meget over det og jeg kan heller ikke lade være med at tænke hvad nu hvis nogen får fingre i min dagbog altså der står en hel masse ting i den som ingen ved om mig. Og jeg aner virkelig ikke hvad jeg skal gøre for jeg er bange for at være på et eller andet tidspunkt bryder sammen jeg tror jeg har brug for hjælp jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre og nogen gange længes jeg efter at løbe hjemmefra men jeg aner ikke hvor jeg skal tage hen jeg har ingen venner der kender min hemmelighed kun en og hende har jeg næsten lige fået som ven og aner ikke engang hvor hun bor og hvorfor skulle jeg tage hjem til hende og ulejlige hende så jeg ved ikke hvor jeg skal tage hen men jeg har et fri sted det er det i hvert fald nogen gange det er jeg hos min far jeg er tre dage hver anden uge og min farmor som kører mig derhen hvor jeg sidder i bilen men jeg ved ikke hvor længe jeg kan holde det ud og angsten den kender min mor til men hun ved ikke hvor tit jeg får det og jeg tror virkelig brændende at hun ikke vil have jeg udvikle angst hun siger det er fordi jeg er teenager og der foregår sådan nogle ting inde i min hjerne og hormoner det eneste hun ville gøre er at bede til gud men det er bare ikke mig for jeg tror ikke på gud og det har jeg egentlig ikke gjort længe jeg tror jeg holdt op den dag jeg opdagede at han aldrig hjalp i det ændrer sig ikke der var ikke noget der blev godt igen. Og undskyld det blev lidt langt men vil du ikke nok hjælpe mig jeg har virkelig brug for hjælp.

Svar:
Kære J,
Det lyder som om du oplever rigtig mange ting som er svære, så hvor er jeg glad for at du skriver til os.
Du skriver at du har været udsat for seksuelt overgreb og at du ikke vil såre andre ved at fortælle om det. Det kan jeg virkelig godt forstå, men det er vigtigt for mig at sige, at det ikke er din skyld. Du fortæller ikke så meget om hvad der er sket, men uanset hvad, så er det ikke din skyld. Derfor er det heller ikke dit ansvar hvis andre bliver kede af, at du har været udsat for det.
Jeg kan alligevel godt forstå at det er svært at tale med din mor om det. Det lyder som om hun har svært ved at forstå hvordan det er at være dig ligenu, så derfor har hun også svært ved at hjælpe dig på den måde du har brug for. Men du har helt ret i at du har brug for hjælp, for de ting du kæmper med, er der ingen der skal klare alene.
Jeg synes altså det er vigtigt at du får hjælp, og der findes heldigvis andre voksne der kan hjælpe dig. Derfor vil jeg tillade mig at komme med nogle forslag til hvem du skal kontakte.
Du skriver at det er svært at fortælle det til nogen du kender, men der findes også steder du kan ringe til, uden at du skal fortælle hvem du er. Hvis du ringer til børnetelefonen, behøver du ikke fortælle dit navn. De har talt med mange unge som dig, de er gode at tale med, og de kan også hjælpe dig med at finde ud af hvor du kan gå hen bagefter for at få mere støtte. Deres nr finder du her: https://bornetelefonen.dk/om-boernetelefonen/
Du kan også ringe til en børne- ungerådgiver i din kommune, uden at du behøver fortælle hvem du er. De har også talt med rigtig mange unge, og de kan hjælpe dig med at finde ud af hvor du og din familie kan få støtte, der hvor du bor. Dem finder du her: https://www.sbst.dk/boern/boernene-foerst-og-barnets-lov/dinside
Hvis du har mod på det, kan du også fortælle det til en voksen du kender og stoler på. Det kan for eksempel være en lærer du godt kan lide, eller måske din far eller farmor. Hvis er meget svært at få det sagt, kan du vise dem det brev du har skrevet til os. Jeg synes det forklarer rigtigt godt, hvad det er du kæmper med. Du kan også læse dit brev højt, hvis du ringer til børnetelefonen.
Du skriver at du bare gerne vil have et almindeligt ungdomsliv, og det fortjener du også at få hjælp til at få! Jeg kan godt forstå hvis det virker uoverskueligt lige nu, men hvis du bare tager første skridt og taler med nogen, er jeg sikker på at du kan få det bedre.
Jeg håber at du kan bruge mine forslag. Husk at du altid er velkommen til at skrive igen.
Mange hilsner,
Marie