Bryster og bh problemer
brevkassespørgsmål af
Astrid
13 år
Hej jeg er en pige på 13 år jeg er en pige som er kommet ind i puberteten lidt mærkeligt ja jeg har ret store bryster jeg har de største i klassen men de er ikke på størrelse lige så store som damernes men det er irriterende fordi at mig og min mor prøvede nogen bh
vi prøvede først en men den var for stram og den størrelse der var lige over er for stor så lige nu bruger jeg ikke bh eller top og det er rigtigt irriterende fordi at det gør ondt og at andre mænd Kigger på mig fx til fodbold hvad skal jeg gøre? Og hvordan skal jeg gør hvor mænd ikke kigger på mig?

Svar:
Hej Astrid.
Det kan være en lidt udfordrende periode, hvor ens bryster vokser, og det kan være svært at finde den rigtige BH. Det er derfor en god idé at få vejledning til det, da det kan være, at dine mål ikke lige passer ind i en standard bh, som fx H&Ms udvalg. Der kan det godt betale sig at tage ind i en undertøjsforretning, hvor de er uddannede i at vejlede, og hvor der er et større udvalg af størrelser. Det kan godt føles lidt grænseoverskridende at en fremmed person skal måle ens bryster og kigge på dem, men det er deres arbejde og det de laver dagen lang. Så det er virkelig det bedste råd, jeg kan give dig.
Derudover er det vigtigt, at du får en sports bh, der giver den rigtige støtte, for det har dine bryster virkelig brug for, når du bevæger så meget som du gør til fodbold. Du skriver også, at det gør ondt, hvilket betyder, at du skal have noget støtte til dem, som du kun kan få i en sports bh. Der findes mange forskellige slags sports bh'er, og ens behov afhænger meget af størrelsen på ens bryster, men jeg kan anbefale at tage et kig på den her artikel: https://www.loebeshop.dk/inspiration/test-bedste-sportsbh. Måske den kan hjælpe dig med at vælge. Det er dog nok nemmere at gøre, når du kender din endelige størrelse, som vil skifte i takt med at dine bryster vokser. Men derfor har du stadig brug for støtte nu og her.
Ift. at mænd kigger på dig, så kan jeg godt forstå, at det kan føles ret ubehageligt og måske også grænseoverskridende. Der er nok ikke så meget at gøre ved det andet end at prøve at ignorere det. Det kan være, at det ændrer sig, når du finder en sports bh, der kan hjælpe med at holde dine bryster på plads. Mange mænd stirrer på bryster af en eller anden årsag, selvom de måske ikke er bevidste om det. Og særligt når brysterne er meget tydelige, som de kan være, når man løber. Men det kan stadig føles ubehageligt, selvom de måske ikke stirrer bevidst.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og tage i mod mit råd om at få noget ordentlig vejledning til at finde din BH størrelse.
De bedste hilsner
Laura