Biseksuel
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej. Jeg er en dreng på 12 år som før i tiden har kunne lide nogle piger, men her for tiden har jeg syntes om en dreng fra min klasse. Jeg tror jeg er biseksuel og jeg ved ikke hvordan jeg skal sige det til min familie og venner, og hvordan de vil reagere på det

Svar:
Kære du
Det er et rigtig godt spørgsmål, du stiller, og jeg tænker også, at det er et spørgsmål, som rigtig mange andre også har haft. Det er rigtig svært, og kan være virkelig nervepirrende at skulle fortælle andre omkring ens seksualitet, fordi man er nervøs for, hvordan de vil reagere. Men jeg vil prøve at komme med nogle forslag og tanker, som jeg håber vil give mening for dig.
Du spørger, hvordan de vil reagere, og jeg kan godt forstå, at du gerne vil have svar på det, men desværre kan jeg ikke fortælle dig det. Jeg tror, at langt de fleste har forståelse og respekt for, hvad det vil sige at være biseksuel, men desværre er der nok stadig nogle, som ikke helt forstår det, og som måske ikke vil tage det helt så pænt. Jeg håber og tror, at din familie og venner vil forstå det, men jeg kan ikke love dig noget. Jeg kan dog fortælle dig, at uanset hvordan folk reagerer, så er det vigtigste, at du selv er glad og lykkelig, og du skal ikke føle, at du skal holde dig tilbage, hvis du gerne vil åbne op om din seksualitet. På samme måde skal man dog heller ikke føle, at man skal åbne op, hvis man ikke har lyst. Det er okay at lade det være noget, som du kan udforske lidt på egen hånd i takt med, at man bliver ældre, og så først dele det, når man føler sig virkelig klar. Man skylder ikke nogen andre at fortælle, hvad ens seksualitet er, hvis man ikke har lyst. Så hvis du ikke har lyst til at åbne op, så er det okay, og hvis du har lyst til at åbne op, så er det også okay.
I forhold til hvordan du kan sige det, så tænker jeg, at der er flere måder, man kan gøre det på. Nogle samler en hel flok og fortæller det til dem alle på én gang. Nogle fortæller det ikke til alle, men f.eks. kun til deres venner. Andre fortæller det til få eller måske endda kun én enkelt person af gangen. Nogle starter med én enkelt, som så kan være der, når man skal fortælle det til andre, og andre fortæller det ikke direkte, men venter måske til de en dag tager en kæreste med hjem, som så f.eks. er af samme køn. Der er på den måde ikke nogen rigtig eller forkert måde at gøre det på. Du skal gøre det på en måde, som du har det godt med. På samme måde kan man også vælge at sige det direkte, eller man kan f.eks. skrive det i et brev, så man ved på forhånd, at man får alt det med, som man gerne vil sige. Det vigtigste er, at du har det godt med det, som du vælger.
Hvis du synes, at det kunne være rart, så er det også en mulighed at læse lidt inde på LGBT Danmarks hjemmeside. De har blandt andet en side med gode råd, tanker og historier fra andre biseksuelle, som måske også kan hjælpe dig lidt på vej. Ellers er du også velkommen i vores chat, hvor en af vores søde rådgivere sidder klar til en god snak med dig, om det som fylder.
Jeg synes, at du er mega sej, og jeg ønsker dig alt det bedste og held og lykke med det hele!
Mange store knus
Amanda