Blodvenner
brevkassespørgsmål af
WuviGangers
14 år
Kan det være farligt at dele blod med sin bedste ven. Jeg har søgt på nettet og der var en der nævnte ar det ku være farligt så ville bare høre. Fordi jeg over vejer at dele blod med en bedste ven som jeg er begyndt at dele alt med

Svar:
Hey WuwiGangers,
Det er et rigtig godt spørgsmål, du stiller og en godt, at du lige sikrer dig, om det er farligt, inden du kaster dig ud i at blande blod med en anden. Selvom I er super gode venner og deler alt, vil jeg råde jer til ikke at blande blod, da der kan være risiko for bakterieoverførsel og infektion, hvilket kan være farligt. Hvad der kan ske, kommer også an på, hvordan I har tænkt jer at gøre det. Hvis det er et lille hul i fingeren, vil mængden af blod fra din ven, som bliver optaget i din krop, højst sandsynligvis være minimal eller ingenting, fordi blodet fra det hul, du laver, har travlt med at komme ud og størkne for at stoppe blødningen. Men jeg vil alligevel råde jer til ikke at prøve, da I stadig kan være de bedste venner og dele alt muligt, måske bare ikke lige blod.
Det kan være en god idé at bruge lidt tid på at tænke over, hvad der er I begge lægger i at dele blod, og om der er noget andet, som kan træde i stedet for, som betyder det samme. Man bliver hverken mere eller mindre venner af at dele/blande blod. Selvom I blander blod, er I lige meget venner som før, og jeg tænker, at det ikke nødvendigvis gør en forskel for jeres relation og venskab. For nogen betyder det at dele blod, at man er venner for altid, men det kan man også sagtens være uden at skulle ud i risikable ting, som det her.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar og vil overveje risikoen og betydningen af at dele blod og så se, om ikke der er noget andet I kan gøre sammen for at bekræfte jeres gode venskab.
De bedste hilsner,
Jeanette