overskredet mine grænser

brevkassespørgsmål

overskredet mine grænser

brevkassespørgsmål af
Mia
14 år
Oprettet 4 år 2 måneder siden

Hej! Jeg skriver fordi jeg har et problem. Jeg føler at min familie (mor, far og søster) nogle gange overskrider mine grænser. Min mor er syg, så hun skal tit på toilettet på uventede tidspunkter. Hun kommer tit ud mens jeg er i bad. Jeg står i alt frygt om at de skal se mig, derfor med ryggen til (vi har en glasdør) Jeg har snakket med dem om, om jeg måske ikke måtte låse døren, men det syntes de ikke var en god ide, når nu min mor tit kommer ud. jeg kan egentlig godt se at det er fair nok at døren står åben så hun kan komme på toilettet, men jeg synes alligevel at der er en smule grænseoverskridendenår de bare kommer brasende ind (uden at banke på). Vi har også et toilet ovenpå, men det er rigtig ubehageligt at gå i bad deroppe fordi lyset er så dårligt, vandet er enten rigtig koldt eller rigtig varmt (Jeg bliver rigtig svimmel af stærkt varmt vand, og bliver tit nødt til at sætte mig ned på gulvet i badet) det ligger ud til vores indkørsel (Min far er tit derude fordi han laver cykler og sådan noget) Så man skal passe rigtig meget på at blive set, og det larmer en del deroppe. Jeg har sagt at jeg gerne vil gå i bad deroppe, men at vi bliver nødt til at lave om på det, ellers bliver det rigtig ubehageligt for mig at være der. Min far sagde at han gerne ville købe et nyt bruser håndtag (Der hvor man ændrer temperaturen) Men det bliver ikke før om noget tid, da det er ret dyrt. Hvad skal jeg gøre? Skal jeg være ovenpå og så bare lige tage mig sammen indtil vi får fikset badeværelset? Eller skal jeg blive nedenunder? Måske har i evt. andre løsninger på problemet

Svar:

Hej Mia,

Jeg kan godt forstå, at du synes. at det er ubehageligt, at du ikke har fred, når du er i bad. Det er noget meget privat, og jeg tror, de færreste har lyst til at bade/være nøgen foran ens familie, især når man er kommet i puberteten.

Det er en lidt særlig situation, du er i, fordi din mor er syg og har brug for at kunne komme på toilettet. Det lyder som om I har talt om nogle forskellige løsninger, men at intet af det helt har gjort dig tryg ved at gå i bad. Jeg synes, det er rigtig godt og stort af dig, at du har forsøgt at imødekomme din mor og de andre i huset ved at sige, at du kan bade ovenpå, når det lige bliver fikset lidt. Men som du skriver, kan det godt tage noget tid før badeværelset ovenpå er færdigt, og derfor vil jeg forsøge at komme med nogle andre idéer, så du kan slappe af, når du er i bad.

Først og fremmest tænker jeg, at du skal have lavet en aftale med alle i huset om, at din far og søster bruger toilettet ovenpå, når du er i bad, og at din mor banker på, når hun skal ind. Alle har ret til et bad i fred, og det er det mindste, de kan gøre. Det lyder som om, I har en god dialog omkring det, og at din familie egentlig godt forstår dit problem. Du skriver, at I har en glasdør på badeværelset, og jeg tænker, at det er en billig og nem løsning, hvis man kan skærme af for den. Måske kunne du foreslå din far og mor, at I køber et bruseforhæng, som kan dække for glasset, indtil din far har fået lavet bruseren ovenpå. Du kan også overveje, om du kan hænge et stort håndklæde over glasdøren, mens du bader.

Om du skal bade ovenpå eller nedenunder indtil badeværelset ovenpå er blevet lavet, er helt op til dig. Jeg tænker, at du skal mærke efter, hvad DU har det bedst med, og hvad der er mindst ubehageligt.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar.

De bedste hilsner

Jeanette

Jeanettes billede
Jeanette fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål