Bliver jeg meget høj?
brevkassespørgsmål af
Leonora
11 år
Hej! Jeg er en pige på 11 år og jeg er ca. 158-159 cm høj. Min far er 184 cm og min mor er 169 cm. Jeg bliver tit kaldt ting som skyskraber eller andet i skolen da jeg er en del højere end dem allesammen, det er heldigvis ikke noget det går mig på, men jeg vil gerne vide om det er noget der skal følge mig resten af mit liv eller om det kun er her i mine barndomsår. Jeg håber i kan svare på mit spørgsmål. På forhånd tak!

Svar:
Hej Leonora
Jeg kan godt forstå du er nysgerrig på hvor høj du mon bliver. Særligt når din højde gør at de andre lægger rigtig meget mærke til det.
Som du selv er inde på så kan man sagtens vokse en del i starten af puberteten, og så ikke ret meget senere, så det er ikke sikkert at du bliver meget høj, selv om du måske er højere end pigerne fra din klasse, sådan lige nu.
Man kan godt lave sådan en beregning på hvor høj man ca. bliver, men det er vigtgit at huske at det ikke er særligt præcist.
Men når man kender sine forældres højde, så kan man lave det her regnestykke: (fars højde + mors højde) delt med 2 - 6,5 cm. I dit tilfælde ser det altså sådan her ud:
184+169 = 353/2 = 176,5 - 6,5 = 170 cm
Resultatet siger altså 170 cm, men der er en usikkerhed på omkring +- 8,5 cm, der betyder at du sandsynligvis bliver mellem 162,5 cm - 178,5 cm høj.
Som du kan se er det altså meget svært at sige noget præcist. Det ved du først med sikkerhed om 5-7 år, når din krop er helt færdig udviklet.
Det er godt at læse at du ikke lader dig gå på af at de andre kalder dig skyskraber og lignende. Hvis det ændrer sig, og du kan mærke at det faktisk begynder at gå dig på, så kan det være en god idé at sige det til en voksen.
Mange hilsner Julie