Tvunget

brevkassespørgsmål

Tvunget

brevkassespørgsmål af
Andreasen
21 år
Oprettet 2 år 6 måneder siden

Hej, Jeg og min kæreste har været sammen i et lille års tid og så kommer diskussionen om at komme ud og rejse og jeg vil helst ikke med sviger familien med kun med hende. Jeg er ikke egoist men vil bare ikke med sviger familien. Er det normalt at nægte det eller er jeg tvunget til at tage afsted og være sur på hele ferien?

Svar:

Hej Andreasen

Et helt klassisk dilemma, du og din kæreste befinder jer i.

Det helt enkle svar, er lige til; Nej, du er overhovedet ikke tvunget. Vil du ikke rejse med din svigerfamilie, siger du bare nej, og så er den ikke længere. Nu er verden jo sjældent helt enkel, i virkeligheden, så jeg vil også rigtig gerne give dig et mere nuanceret svar.

Hvis din kæreste rigtig gerne vil have dig med, så handler forhold jo også om at kunne gøre sin partner glad, og sige ja, til ting som er vigtige, for ens partner. Også selvom man ikke selv har super meget lyst. Det handler om at finde det der kompromis, hvor man kan gøre sin partner glad, uden at gøre vold på sig selv.

En mellemvej kunne være at snakke med din kæreste om hvordan det kunne være mere acceptabelt for dig at tage med sviger familien på ferie. Det kunne handle om, at dig og kæresten bor for jer selv, eller at I ikke nødvendigvis skal lave alting  sammen, mens I er på ferie, men kan tage på ture hver for sig, eller spise hver for sig nogle gange. Mange familier rejser sammen, og de fleste laver nogle helt klare regler for hvordan de får det til at fungere, for det er de færreste der har lyst til at være sammen hver dag, hele dagen, i flere dage.

Jeg kan virkelig godt forstå, at du gerne vil prøve at rejse med din kæreste alene. Måske var det en mulighed at gøre begge dele. Du kan måske tale med din kæreste om at I tager alene på en ferie, den første gang, men at du også er åben for at kunne rejse med hendes familie, hvis det er vigtigt for hende. Det er klart at en ferie alene med din kæreste, er meget anderledes, og mon ikke hun også gerne vil på ferie, alene med dig. Det ene behøver måske ikke udelukke det andet, hvis I begge er fleksible og giver plads til hinanden.

Mange hilsner Tanja

Tanjas billede
Tanja fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål