Ergendohr, hvilken vej er der at tage?

brevkassespørgsmål

Ergendohr, hvilken vej er der at tage?

brevkassespørgsmål af
Ergen
14 år

Jeg vil gerne være forfatter i skotland. Men mine forældre støtter ikke op omkring det. Er der noget jeg kan gøre, juridisk eller ved andre mén. Venlig hilsen Ergen of the Dohr.

Svar:

Hej Ergen of the Dohr,

Hvor spændende, at du gerne vil være forfatter i Skotland. Men øv, at dine forældre ikke støtter op omkring det.

Jeg bliver nysgerrig på, hvorfor det lige er i Skotland du gerne vil være forfatter. Mon der er en særlig årsag til det? Og hvis der er, har du så fortalt dine forældre om det? Nogle gange når forældre ikke er støttende handler det nemlig om, at de ikke forstår hvorfor man gerne vil det man gerne vil. Så mit første råd til dig er at prøve at snakke med dine forældre igen. Prøv om ikke du kan forklare dem, hvad præcis det er du gerne vil, og hvorfor det lige skal være Skotland.

Hvis de er svære at få til at lytte kan du sige til dem på forhånd "jeg har brug for, at I lytter til mig nu, og ikke siger noget, før jeg er færdig med at tale". Eller du kan skrive et brev til dem, hvor du forklarer det. Det er nemlig nemt at miste modet, hvis man bliver skudt ned med det samme. Og det er rigtig ærgerligt. Men hvis det rent faktisk lykkes dig at tale med dine forældre, og få dem til at forstå, så har de også muligheden for at være mere støttende. Det kan også være, at de ligefrem kan komme med nogle råd eller idéer til, hvordan du kan opnå din drøm. Eller måske kan de se nogle alternativer, som du ikke har tænkt på.

I forhold til hvordan du helt konkret kan blive forfatter i Skotland, så ved jeg det simpelthen ikke. Mit bedste bud er at sende en af dine tekster til et skotsk forlag, og så høre hvad de siger til det. Så kan du måske få lidt en fornemmelse af, hvad det vil kræve.

Jeg håber din forfatterdrøm går i opfyldelse en dag. Alt held og lykke her fra!

Mange hilsner,

Siv

Sivs billede
Siv fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål