Har de lov?
brevkassespørgsmål af
anonym
15 år
Hejsa! Jeg er i starten af marts fyldt 15, og undrer mig over noget... Nogle dage (måske 1 uge) efter min fødselsdag havde jeg sex for første gang... Det var virkelig dejligt, og jeg gjorde det med en person, som jeg virkelig stoler på(vi har været meget flirtende venner). Jeg har gjort det flere gange med ham, og vi har snakket om at vi ikke har følelser for hinanden på den måde, og at vi holder os til bollevenner. Dog er det ikke mit dilemma. Min far havde en snak med mig her den anden dag om at jeg var buksemyndig, og at det betød at forældrene ikke blev sat i fængsel hvis jeg har sex?🤨 Det er jo ikke det, det betyder? Han sagde derefter at han ikke vil have at jeg har sex, og at jeg faktisk ikke må det, men hvis det sker, at jeg så skal bruge kondom. Har mine forældre LOV til at bestemme om jeg har sex? Især når jeg er buksemyndig... Mvh den forvirrede pige

Svar:
Hej med dig,
Du har helt ret i, at din fars definition af, hvad det vil sige at være buksemyndig ikke er korrekt. At være buksemyndig betyder bare, at man er over den seksuelle lavalder. Dine forældre vil aldrig kunne komme i fængsel, hvis du har sex. Kun hvis de lod andre have sex med dig mod din vilje, mens du var under den seksuelle lavalder.
Ift. om dine forældre må bestemme om du har sex: rent lovmæssigt har de ikke som sådan noget at skulle have sagt, da det er lovligt for dig at have sex med folk på din egen alder nu hvor du er fyldt 15. MEN! Da du stadig bor hjemme er det som udgangspunkt stadig dine forældre, der sætter reglerne, og som bestemmer hvad du må og ikke må.
Personligt er jeg ikke tilhænger af forbud, fordi, som du også mærker, at det som regel bare betyder, at den, der får besked på, at der er noget han/hun ikke må gøre, bliver trodsig og gør det alligevel. Jeg synes man kommer meget længere, hvis man snakker om tingene, og bliver enige om, hvilke regler og retningslinjer, der vil være fair. Derfor tænker jeg, at det måske kan være en idé for dig at tage en snak med din far om, hvorfor han ikke synes du må have sex. Og hvorfor du ikke synes det er rimeligt at stille sådan et krav. Så kan I forhbåentlig i fællesskab snakke jer frem til, hvad der vil være passende.
Din far har formentlig sagt det ud fra omsorg og i et forsøg på at passe på dig (så du fx ikke risikerer at få en kønssygdom eller blive gravid). Men det du mærker er bare, at han er streng og vil bestemme. Derfor tror jeg, at I vil kunne komme langt ved at snakke om det. Så kan han fortælle hvorfor han siger som han gør, og du kan fortælle hvorfor du synes det er uretfærdigt, og hvad du vil foreslå i stedet. Hvis I tager sådan en snak vil du også få mulighed for at vise ham, at du er ansvarlig og godt kan finde ud af at passe på dig selv - ved fx altid at bruge beskyttelse, når du har sex.
Jeg håber du har mod på at tage snakken med din far. Held og lykke!
Mange hilsner,
Siv