Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Bideskinne og kævrvækst
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Da jeg var 14 år fik jeg en bideskinne af min tandlæge fordi hun kunne se lidt slid på mine tænder, den brugte jeg så helt indtil jeg var omkring de der 15 år. Jeg valgte at stoppe med at bruge den da jeg fik fortalt at den kunne forhindre kæben i at vokse /udvikle sig da den på en måde låser tænderne fast når man bruger den, er dette sandt ?

Svar:
Hej dreng 16år, Tak for dit spørgsmål.
Det er rigtigt at en bideskinne kan have indvirken på kæbens vækst. Dette skyldes at kæbevæksten ligesom med alt anden vækst primært forgår om natten hvor bideskinne benyttes. Men dermed ikke sagt, at det er farligt at bruge en bideskinne så længe bideskinnen og din kæbevækst/tandstilling kontrolleres jævnligt hos din tandlæge.
Det afhænger af hvilken type bideskinne du har, hvor ofte den skal kontrolleres og justeres.
Dertil er det vigtigt når man bruger en bideskinne, at man kontakter sin tandlæge hvis skinnen pludselig ikke passer eller gør ondt at benytte. I dit tilfælde hvor tandlægen har set et slid på dine tænder, som formentlig skyldes tandskæren, så er det vigtigt at bruge bideskinnen så man slider på skinnen og ikke på tænderne. Skinnen kan jo skiftes når den er slidt, men det kan tænderne ikke.
Så jeg vil klart anbefale dig at bruge bideskinne hvis tandlægen har vurderet, at det er godt for at passe på dine tænder. I og med at du ikke har brugt din nuværende bideskinne siden du var 15 år, så vil jeg anbefale dig, at du tager kontakt til din tandlæge for at få en vurdering af om 1) du stadig har behov for en bideskinne og 2) om din bideskinne, hvis du stadig har den, passer eller om der skal laves en ny. Jeg håber at du kan bruge mit svar.
Mange hilsener Mia - Tandlægen