Sex??
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej, jeg er en pige på 12 år. Jeg har virkelig lyst til sex lige fortiden. Har ikke fået min menstruation, men jeg ve dik hvem jeg skal gøre det med. Og om det er for tidligt?

Svar:
Kære du.
Jeg kan forstå, at du har nogle spørgsmål og følelser vedrørende seksualitet, og det er selvfølgelig vigtigt at tale om dem. Som 12-årig er det normalt at have nysgerrighed omkring seksualitet og føle en interesse- du er trods alt ved at komme i puberteten hvor krop og sind for alvor kommer i udvikling.
Jeg vil alligevel gøre dig opmærksom på, at seksuel aktivitet og beslutninger omkring det er noget, der bør overvejes nøje og træffes med omtanke. Generelt set er det meget tidligt at have sex, når man kun er 12 år gammel. Sex er både en fysisk, fødselsmæssig og mental ting, og det er vigtigt at man har den nødvendige modenhed før man kaster sig ud i det at have sex. 12 år er en alder, hvor du stadig er ved at opdage dig selv og udvikle dig både fysisk og følelsesmæssigt. Det er bedst at give dig selv tid til at vokse og lære din egen krop og følelser bedre at kende, før du træffer beslutninger om at have sex.
Tror du vil få den bedste oplevelse med det ved det hvis du venter til du er fx 15 år, og måske har fået en kæreste som du føler dig tryg ved. At have sex er en stor beslutning, og det er ikke noget man helst bare skal gøre med den første og den bedste.  Hvis du fx har sex nu, og ikke har tillid til den du gør det med, så får du måske en dårlig oplevelse med sex, og så bliver det måske bare svært at have sex i fremtiden.
Hvis du har en høj trang til sex, kan du til en start overveje at prøve og onanere, hvis du ikke gør det i forvejen. På denne måde kan du også lære din krop lidt bedre og kende, og finde lidt mere ud af hvad du godt kan lide, hvor du godt kan lide at blive rørt og hvor du ikke er så vild med at blive rørt. Du kan også overveje at snakke med fx en din mor/en ældre søskende/en veninde om dine følelser og spørgsmål om seksualitet. De kan måske hjælpe dig med at forstå, hvad der er passende og give dig den støtte og vejledning, du har brug for i den her fase af dit liv.
Jeg vil runde mit skriv af med at sige, at når jeg siger til dig du helst skal vente med sex til du er mindst 15, så er det fordi jeg har et ønske om at du passer på dig selv, og ikke gør noget du måske senere vil fortryde. Fokuser hellere på at lære din krop bedre at kende, og tag det stille og roligt. Livet er langt, så du skal nok få sex prøvet af en dag.
Venlig hilsen Kylie.