Bange for at miste min kæreste

brevkassespørgsmål

Bange for at miste min kæreste

brevkassespørgsmål af
Alberte
22 år
Oprettet 2 år 7 måneder siden

Hej cyberhus

jeg skrev herind i juni. mit brev hed "Svigerfamilie". Det handlede om at jeg havde været utro med min svigermors kæreste. Ham har jeg blokeret på Facebook og sms nu. Min kæreste og jeg er stadig sammen og har det godt sammen.Mit problem er at jeg har sådan en angst for at miste min kæreste. Det her problem fylder virkelig meget. Det gør mig tit sur og ked af det og fylder alt for meget. Jeg tænker alt for meget på det. Jeg går tit rundt og har sådan en nervøs knude i maven. Det er rigtig ubehageligt og det er også sådan at jeg går og tænker på det på arbejdet. Jeg bliver så let ked af det når jeg tænker på min kæreste for så savner jeg ham. Jeg har haft rigtig mange bekymringer men der er særligt en som fylder og den abselut ingen mening. Jeg er bange for at hvis min svigermors kæreste og hende selv kommer sammen og at de så om forhåbentlig mange år går fra hinanden måske fordi hendes kæreste har været sammen med en anden er jeg bange for at han bliver så vred fordi hun går fra ham at han fortæller at jeg blokerede ham og at min svigermor så ringer til min kæreste og fortæller ham det og så går min kæreste fra mig. Eller at min svigermors kæreste vil lyve omkring noget vi ikke havde gjordt altså sådan små bitte ting som overhovedet ikke giver mening og som nok ikke kommer til at ske kan blive til kæmpe store ting og fylde mega meget i mit hoved. Det her har bare fyldt så meget de sidste to måneder. er mine bekymringer på nogen måde realistiske? og har jeg noget at bekymrer mig om i forhold til min angst for at miste min kæreste? Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. jeg vil gerne ligge det her problem til siden men jeg kan ikke. Det ligger bare i baghovedet hele tiden. Det skal lige siges at det var min kæreste der sagde jeg skulle blokere min svigermors kæreste og at min svigermor også ved at han er blokeret og har sagt god for det. men jeg kan simpelthen ikke lade vær med at bekymrer mig alligevel for jeg er bange for at hvis det her kommer frem at både min kæreste og svigermor har glemt hvorfor han er blokeret og måske har jeg også selv om mange år. Ja jeg ved godt det ikke giver nogen mening. Jeg har snakket om det her sammen med min kæreste og han har sagt mange gange at jeg ikke mister ham hvis jeg selvfølgelig ikke er ham utro igen. Og at mine bekymringer ikke giver nogen mening og han har også forklaret hvorfor de ikke giver mening men det er som om min hjerne bare ikke vil fatte det!! Det er så frustrerede det her det er ikke til at holde ud mere.. har du noget godt råd til hvordan jeg kommer videre i livet uden at bekymrer mig om alt det her??

Svar:

Kære dig

Sikke mange tanker og bekymringer du går rundt med. Jeg kan sagtens forstå at det tapper din energi og fylder rigtig meget for dig. Det er helt tydeligt i dit brev, og det er rigtig godt at du har skrevet herind. Nogle gange kan det også hjælpe at få tankerne ned på skrift, og jeg håber det måske har givet en smule ro hos dig.

I dit brev, spørger du om hvad du kan gøre, for at de her bekymringer ikke fylder lige så meget i dit hoved, og du spørger også om de er realistiske. Jeg har ikke læst dit tidligere brev, men ud fra hvad du beskriver her, så lyder det til at du har været ærlig overfor din kæreste, og har fortalt ham om episoden med din svigermors kæreste. Det er virkelig flot at du har været ærlig, og det lyder til at han har accepteret det, og tilgivet dig. Derfor tror jeg også at du sagtens kan stole på ham, når han siger at han gerne vil være sammen med dig, så længe du ikke er utro igen. Jeg tænker derfor også at dine bekymringer ift. om han går fra dig på et senere tidspunkt, måske handler mere om din egen skyldfølelse, end om en reel frygt for at han går fra dig. Måske har du selv svært ved at tilgive dig selv?

Utroskab kan have mange forskellige årsager, men uanset hvad grunden er, så vil det være et brud på en tillid mellem dig og din partner. Når man bryder en tillid, vil der ofte følge skyld og skam med. Både fordi man har såret et andet menneske, men også fordi man måske ikke kan kende sig selv i det. Skyld og skam kan betyde at man bliver mere usikker på sig selv, og usikker på hvordan andre ser på en. Det kunne f.eks. være din kæreste, selvom han siger at han er ok nu. Så selvom jeg ikke kan sige om dine bekymringer er urealistiske eller ej, så lyder det til at det i høj grad handler om en frygt i dig, mere end det handler om din kærestes reaktion på hele situation. Giver det mon mening for dig?

Hvis det giver mening for dig, så tror jeg ikke at det vil have en betydning om din svigermor, din kæreste eller din svigermors kæreste, allesammen sagde til dig at du ikke skulle være bekymret. Du ville stadig være bekymret, fordi det er følelser inden i dig, og derfor er det også kun dig, der kan arbejde med de følelser. Her ville jeg ønske at jeg kunne give dig et tip til hvordan du hurtigt kunne gøre det, men desværre tager den slags ting tid. Tid til at opbygge tillid igen. Både til dig selv og til verden. Tid til at finde dig selv og finde ud af hvad du vil. Det sidste skriver jeg også, fordi utroskab nogle gange kan være et tegn på at man ønsker at noget skal ændres. Måske er der noget man savner i sit liv? Jeg vil helt klart anbefale dig at spørge dig selv om følgende: Hvad giver mit liv værdi? Er der noget i mit liv som jeg mangler eller savner? Hvad kan jeg godt lide ved mig selv og mit liv?

Ved at besvare de spørgsmål, kan du blive lidt klogere på dig selv og dine følelser - både i forhold til dig selv, dit liv og dit parforhold, og på sigt vil det hjælpe dig med at acceptere det der er sket, også selvom det fylder rigtig meget lige nu.

Så når du spørger hvad du kan gøre, for at bekymringerne ikke skal fylde så meget i resten af dit liv, så vil mit svar være at du skal give det tid, og du skal give det plads. Det kan godt være at du ikke skal tale med din kæreste om det, særligt når han giver udtryk for at han gerne vil glemme det, men måske har du en ven eller veninde, som du kan dele dine bekymringer med. Hvis du har det, så vær tydelig omkring at du ønsker at de lytter, uden at komme med ideer til hvad du kan gøre. De skal bare lytte, mens du åbner dit hjerte for dine bekymringer. Du må også meget gerne komme her i chatten eller bruge vores sms rådgivning.

Når du så føler at du har fået sagt alt det der fylder, så gør noget godt for dig selv. Du kan f.eks. dyrke en interesse - måske en sport? Du kan også læse en god bog, tage til koncert eller på en shoppingtur. Gør gerne noget sjovt sammen med dine venner/veninder eller med din kæreste. På den måde får du nogle nye positive tanker ind i hovedet, og selvom de andre tanker ikke forsvinder helt, så fylder de måske ikke helt så meget.

Når man er i et parforhold, vil langt de fleste af os, være bange for at miste den anden. Sådan er kærligheden, og det er der ikke noget galt i. Lige nu er den frygt ekstra stor, fordi du har gjort noget, som du godt ved, ikke var okay. Efterhånden som tilliden bliver bygget op igen, vil den frygt blive mindre. Men det tager tid.

Jeg håber du kan bruge mit svar, og jeg håber at dine bekymringer, allerede nu, er lidt mindre end da du skrev brevet.

Kærlig hilsen

Camilla

SigneHs billede
Camilla fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål