Ridning og menstruation
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej. Jeg er en pige på 12 år som fik min første menstruation i starten af december 2020.  jeg går til ridning hvilket jeg har gjort i godt 2 måneder. Hvis jeg har haft min menstruation til ridning har jeg været heldig at være til ridning på de dage jeg bløder mindst. Jeg bløder ok meget og har menstruation i 9 dage. Den første dag er ikke slem. Men de næste 4 dage er slemme. Jeg bløder ikke igennem mit bind og der kommer næsten intet blod på mit bind. Men jeg bløder stadig meget. Imorgen skal jeg til ridning og det er min anden dag i min menstruation. Hvilket betyder jeg bløder ok meget og så er det om aftenen. Jeg bløder normalt mere om aftenen end om dagen åbenbart. Jeg er lidt bange for hvad jeg gør. Fordi det Tager normalt 1,5 time at være til ridning og jeg bløder jo meget. jeg bruger bind da jeg ikke helt synes jeg er klar til at bruge tamponer. Jeg har lidt brug for hjælp til om jeg skal tage til ridning eller ikke forholdsmæssigt at jeg bløder meget.

Svar:
Kære pige 12 år.
Jeg er sikker på der er mange piger derude på din alder, som har det præcis lige som dig, hvor de er igang med at finde ud af hvordan det er at have menstruation og hvordan de får det til at passe ind i deres daglig dag. Jeg tænker det vigtigste at påpege er, at din menstruation er kommet for at blive og jeg vil derfor anbefale at du finder gode løsninger så det ikke kommer til at hæmme dig i hverdagen. Husk du har jo en ekspert helt tæt på, din mor, en ældre søster eller lignede. De har jo været igennem samme fase engang, og jeg vil altid anbefale at spørge dem til råds, da f.eks. din mor vil have en masse god viden du kan bruge fremadrettet.
God fornøjelse fremover :)
mvh læge Julie b