Bange for jeg har hjernekræft
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej jeg er konstant bekymrede for jeg lider af en tumor i hoved jeg føler ikke jeg drikker nok og spiser nok jeg er svimmel og har ondt i hoved og lidt balance svær engang imellem og er frygtelig bange for der sker mig noget når jeg sover men jeg kan godt styrke træne og cykle men har ikke så meget livsglæde da jeg er så bekymret og har autisme og ocd men jeg føler jeg ikke kan fokuserer og spille de normale skyde spil som jeg plejer og har ikke været i skole siden før juleferien og jeg føler tiden går langsomt og plejer at være sund og rask og cykle 10 km næsten vær dag og for pletter for øjende og sådan noget og er mest bekymrede for jeg dør når jeg sover og det har stået på en måned nu og jeg er så bekymrede for at jeg i sådan en ung alder skal gå hen og blive alvorlig syg jeg har fået lavet en test om ens nerve system fungere godt nok men det var godt men troer lægen har overset noget.

Svar:
Kære du.
Jeg kan virkelig godt forstå, at den her tanke gør dig nervøs, for det er rigtig skræmmende tanke at få, og som kan være svær at slippe igen, hvis man først er kommet til at tænke den og samtidig mærker nogle ting i sin krop, som man tænker kunne være symptomer. Jeg er ikke læge, og derfor så kan jeg desværre ikke fortælle dig, om det kan være tegn på en tumor, som du er bekymret for, eller om der er en helt rolig, naturlig og ufarlig forklaring på det, som du oplever, fordi det tænker jeg ligeså vel, at der kan være. Du nævner f.eks., at du ikke spiser og drikker nok, og det kan lede til svimmelhed, hovedpine og pletter for øjnene. Derfor tænker jeg, at et godt råd det næste stykke tid det er at sikre dig, at du får det mad og drikke, som din krop behøver og se, om det hjælper.
Selvom jeg ikke kan give dig et svar, så tænker jeg, at lægen havde fundet noget, hvis der var noget at finde, men hvis det ikke bliver bedre, og hvis du bliver ved med at være virkelig nervøs og bange for, at noget er blevet overset, så tænker jeg, at det måske kunne være en god idé at tage kontakt til din læge igen, og sige, at du stadig ikke føler dig helt tryg ved situationen, og at du er meget nervøs for, om de forskellige ting, som du oplever, kan skyldes noget alvorligt. Hvis det er, så kan du måske også se, om du kan få en tid ved en anden læge i dit lægehus og på den måde få en anden og ny vurdering af din situation, hvis du synes, at det kunne være rart.
Hvis du synes, at det er svært at forklare de her ting for lægen, så kan det også være en rigtig god idé at tage en voksen med, som kan hjælpe dig med at forklare din sitution og bekymring overfor din læge.
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig lidt på vej, og at du kan få en ny snak med din læge, så du kan få ro i maven igen. Jeg ønsker dig alt det bedste!
Mange varme hilsner
Amanda