Tilbud Til Unge
brevkassespørgsmål af
anonym
16 år
Hej cyberhus Jeg vil vide hvilke tilbud der findes til unge med psykiske udfordringer. Findes der nogle opholdssteder hvor beboerne ikke er så udadreagererne og hvor personalet ikke er så koldt som jeg forestiller mig? Jeg ved ikke om der er forskel på opholdssteder? Jeg skal snart udredes og håber det kan give mig nogle svar. Findes der special klasser på et gymnasium? Eller en form for ekstra støtte. Findes der måske noget som minder om opholdssteder eller noget hvor man kan bo og få støtte og vejledning fra nogle voksne. Jeg håber i vil svare på mine spørgsmål :) Og tak på forhånd.

Svar:
Kære du
Tusind tak for dit spørgsmål! Desværre er mit svar også, at det kommer meget an på din kommune, hvilke tilbud der er. Du kan tjekke mulighederne i din kommune ved at gå ind på deres hjemmeside og læse om, hvilke tilbud kommunen har til forskellige borgere.
Helt generelt ved jeg, at der findes special gymnasier, hvor der bliver givet ekstra støtte til unge, der har brug for det, og at de fleste gymnasier har tilbud til unge med udfordringer indenfor ord- og talblindhed. De fleste har ikke direkte tilbud til unge med psykiske udfordringer - det er oftest hvis gymnasiet er tilrettelagt efter at støtte unge med dette, at du vil opleve det. Oftest vil du have adgang til personer, der kan støtte dig i dine udfordringer, men her vil der oftest være tale om hjælp til praktiske ting som at overskue lektier eller få sat en rutine op omkring hverdagen. De har ikke samme færdigheder som på steder, hvor hele uddannelsen er tilrettelagt unge med psykiske udfordringer.
Når det kommer til opholdssteder, skal du tilbydes dette gennem kommunen. Der er meget stor forskel på opholdssteder, fordi hvert sted er tilrettelagt for bestemte typer af behov og udfordringer. Personalet er oftest uddannet netop indenfor at hjælpe med de udfordringer, deres borgere har på det enkelte opholdssted, men de er alle uddannet til altid at sætte dig først fremfor den opgave, de skal udføre. Jeg kan sagtens forstå, at du er bange for, at personalet på opholdssteder er meget kolde - især efter alle de dokumentarer, der er kommet frem. Samtidig vil jeg også berolige dig med at sige, at langt, langt de fleste personer, der arbejder med personer, der har psykiske udfordringer, er omsorgsfulde og varme i deres tilgang til dem, de hjælper. Der vil altid være nogen, man ikke kan sammen med - det kan ikke undgås - men der vil også altid være nogen, du virkelig kan sammen med.
Udadreagererne borgere er uomgåeligt. Det er ikke ens betydende med at du skal frygte for dit liv, det øjeblik du træder ind på et opholdssted. Det er personalets opgave at passe på dig, og de er uddannet i at håndtere og nedtrappe konflikter, så ingen kommer til skade. Alle kan føle afmagt, vrede og magtesløshed og reagere på det med vrede - og det er ikke så farligt, som det kan lyde som. Du vil være i trygge hænder, og du vil blive passet på.
Med hensyn til ekstra støtte, er der oftest lektiecaféer på gymnasier efter skole, du kan gå til, hvor du kan få hjælp til lektier. Der findes også frivillig lektiecaféer, hvor du kan også kan få hjælp.
Jeg håber, det kan give dig lidt at starte på. Som sagt skifter det rigtig meget fra kommune til kommune, så det er svært at give dig nøjagtige svar.
Hvis du synes det virker helt uoverskueligt at finde de her informationer selv, så kan du overveje at skrive til vores sms-chat. Hvis du har mod på at oplyse hvilken kommune du bor i, kan rådgiveren som du skriver med , måske hjælpe dig med at finde de rigtige kontaktoplysninger til dem du skal snakke med i lige præcis din kommune. Rådgiveren har kun brug for navnet på din kommune , så du kan stadig være anonym.
Frida fra Cyberhus