Diskutere
brevkassespørgsmål af
Larsen
22 år
Hej, Kæresten og jeg diskutere hele tiden på det sidste, jeg har overvejet at skride fra hende. Hun er slet ikke min type. Hun siger jeg slet ikke snakker med hende. Hvad skyldes det? Vi snakker da sammen med hun siger at jeg ikke fortæller hende hvordan jeg går og har det. Hvad jeg føler inden i. Har i gode råd?

Svar:
Hej med dig.
Godt du skriver! Først og fremmest lyder det rigtig svært, at du og din kæreste hele tiden diskuterer. Du skriver, at din kæreste giver udtryk for, at hun ikke synes, at I taler nok sammen og, at du ikke fortæller nok om, hvordan du har det.
Jeg ved selvfølgelig ikke hvor meget, du deler med din kæreste, men ud fra din beskrivelse af situationen virker det til, at I oplever det lidt forskelligt. Du synes egentlig, at I taler sammen - men din kæreste synes, at I ikke gør. Du spørger, om vi har nogle gode råd, og det vil jeg gerne forsøge at give dig.
I dit spørgsmål spørger du, hvad det skyldes, at din kæreste siger de her ting. Jeg kan jo selvfølgelig ikke vide, hvorfor din kæreste mon siger sådan - men måske kunne du prøve at spørge hende? Når man er I et forhold, er det vigtigt, at man er åben og ærlig omkring sine behov, så man får mulighed for at tage hensyn til hinanden. Derfor tænker jeg, at det kunne være fint for din kæreste og dig at få snakket om jeres ønsker og behov til kommunikationen I jeres forhold. Måske kan I sætte jer ned sammen og have en snak, hvor I begge to deler jeres oplevelse af situationen? Når man skal forventningsafstemme med en anden, kan det være en god idé at “holde bolden på egen banehalvdel”, så man kun sætter ord på sin egen oplevelse. Du kan fx sige “Jeg oplever egentlig, at vi taler nok sammen. Hvordan oplever du det?”. Hvis hun oplever situationen anerledes end dig, kan du måske prøve at spørge hende “Hvordan kunne du godt tænke dig, at vi talte sammen?”. På den måde får I måske mere indsigt i hinandens behov og kan lettere tage hensyn til hinanden. Jeg bider også mærke i, at du skriver, at hun slet ikke er din type. Og at du faktisk overvejer at afslutte jeres forhold. Alligevel tænker jeg, at der må være en grund til, at I blev kærester engang?
Måske kan du prøve at tænke tilbage på, hvorfor du egentlig faldt for hende? Nogle gange kan diskussioner godt komme til at fylde så meget, at man glemmer de gode ting. Så kan det være en god idé at forsøge at tænke tilbage på, hvad der gjorde, at man i første omgang faldt for den anden.
Jeg kan ikke fortælle dig, om det er rigtigt eller forkert at blive i jeres forhold, men måske kunne du overveje at give forventningsafstemningen et forsøg, inden du tager en beslutning. Parforhold kan godt være hårdt arbejde - men det kan bestemt også være det værd! Til sidst vil jeg lige fortælle dig om et tilbud, som hedder gruppechat.dk. Herinde kan du chatte med andre unge om alt mellem himmel og jord. Hver tirsdag og søndag er emnet frit, og måske kunne du logge på der og tage dit dilemma op? Det kan være, at nogen af de andre unge har gode råd eller erfaringer, som du kan bruge. Jeg håber, du kunne bruge mit svar.
Mange hilsner Laura