Bange for der er noget i vejen..
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej, Jeg er en 16 årig dreng, der længe har gået og “døjet” med mine tænder. Jeg ser mine tænder som et meget ømt punkt, eftersom jeg har slået mine to fortænder ud om lille, samt igen slået dem løse i mine tidlige teenageår. De seneste 8 måneder ish, er jeg virkelig begyndt at være meget opmærksom på mine tænder, samt skræmmer de mindste ændringer (både visuelt og følelsesmæssigt) mig meget. Her “døjer” jeg med ømhed i fortænderne i undermunden og ømhed i takt med mine visdomstænder er ved at bryde frem. Derudover sker det også jeg bemærker andre små smerte, som får mig til at spekulere, om noget er galt. Denne “angst” for tænder skyldes at jeg er meget bange for at få tandsygdomme som kommer til at præge mig for livet. Jeg har flere gange gået til tandlægen før planlagt tid, eftersom jeg har troet noget var galt (som det viser sig der ikke er) og vil nu igen meget gerne til tandlæge og have tjekket dette jeg nævnte med ømme fortænder i undermunden. Det skal lige nævnes, at jeg har en god mundhygiejne - men er nu alligvel bange for noget er galt. Mit spørgsmål er nu: Hvad kan skyldes ømme fortænder i under munden, som jeg har haft, on and off, i 3 måneder, samt hvordan jeg kan ligge denne angst for tænder bag mig? Mvh. Mig

Svar:
Kære du
Det lyder til, at din angst omkring tænderne faktisk er ganske begrundet, pga de ting du tidligere har oplevet.
Tænderne er jo, som du også ved, vigtige at passe på, og sørge for en god mundhygiejne osv. Dog kan det også tage overhånd, og gøres for meget. Man kan børste for hårdt mod tænderne, så emaljen slides mere end godt er.
Tænderne er jo vores ansigt og noget af det man ser hos andre hurtigt, og derfor har man som menneske også et ønske om at have pæne tænder.
Jeg tænker at din tanke om at kontakte tandlægen ikke er helt dum, særligt ikke når du oplever at have ondt på den måde. Når man har haft tandskader som lille, kan det give varige mèn, men her er det super vigtigt at du taler med tandlægen om det, og taler med dem om det du oplever.
Samtidig tænker jeg også det er vigtigt, at du faktisk får en god snak med tandlægen om at du har en virkelig stor angst omkring dine tænder. På den måde vil de kunne tage en snak med dig, hjælpe dig på vej i hvordan du bedst holder dine tænder i hverdagen, uden at komme til at skade dem, ved fx at børste for meget eller for hårdt.
Mon du har haft den snak med tandlægerne tidligere? Ellers vil jeg virkelig anbefale dig at få snakken. Det er dem der kan hjælpe dig aller bedst til at vedligeholde en god mundhygiejne, samtidig kan de også fortælle dig og vejlede dig i, hvornår det kan være godt at besøge tandlægen før tid.
Jeg kan ikke svare dig konkret på, hvorfor du har haft ondt on and of. Min erfaring siger mig, at nogle er mere følsomme end andre og hurtigere mærker fx isninger osv i tænderne end andre gør. Når jeg læser dit brev, forstår jeg godt din opmærksomhed på det!
Derudover er der også madvarer som kan give skade på emaljen, fx cola, og andre sukkerholdige ting, hvis man spiser og drikker meget af disse.
En anden ting er snus, som er blevet mere udbredt hos unge. Det kan give mere sarte tandhalse.
Så ud fra dit brev, kan jeg ikke svare dig konkret på hvorfor du oplever de smerter du gør. Men jeg tænker en god snak, bed om at der er sat ekstra tid af, så i kan få talt om den angst. Måske vil de kunne tilbyde at du i en periode kommer og får en snak om det, af flere omgange, så du forhåbentlig kan lægge angsten mere til ro.
Hvis ikke du oplever at tandlægen kan give dig den nødvendige hjælp omkring angsten, kan det give mening at tale med lægen om evt at få en henvisning til psykolog. Det kan virke voldsomt når jeg skriver det, men psykologer er ofte vant til at arbejde med folk der har angst i forskellige afskygninger, og jeg tænker det kunne give mening at få nogle snakke om det, og hvad du oplevede dengang du slog tænderne ud, og igen senere slog dem løse. Det lyder til at være noget der har påvirket dig rigtig meget, og sat sig i dig. Derfor kan det være vigtigt at få talt om!
Hvordan i forhold til dine forældre? Kan du tale med dem om den angst du har? Hvis du kan, oplever du at de forstår hvorfor du oplever angsten kommer?
Jeg håber du vil prøve at tale med dine forældre om det, og efterfølgende få nogle snakke med tandlægen. Forhåbentlig vil det kunne hjælpe dig på vej i at gøre angsten mindre.
Venlig hilsen fra Rose