min far og han kæreste knaldede og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre
brevkassespørgsmål af
Jack
13 år
Hej Cyberhus, klokken er 00:40 når jeg skriver det her men det skete ved 22:45 - 22:50, så her er historien. 10-15 minutter inden gik jeg på toilet, sad bare på tiktok med min mobil indtil lige pludselig hører jeg larm fra en væg, på det tidspunkt var jeg ligeglad så jeg tænkte ikke over det og så kom lyden igen, højere højere, og højere indtil jeg regnede ud min far og hans kæreste sad og bollede mens 13 årige mig sidder en væg lige ved siden af som er blevet kinda traumatiseret. Men mit spørgsmål er. Jeg kommer til at se min far anderledes end før, er det unormalt? Jeg kommer til at være mere genert når de sidder sammen, er det normalt? Sidste ting, jeg har god hukommelse så min hjerne kommer ikke til at glemme det her uanset hvor meget jeg så end ville. Kh, den traumatiseret dreng på 13 - Jack.

Svar:
Hej Jack,
Jeg kan godt forstå, at det må have været en ubehagelig oplevelse for dig. Du er dog hverken den først eller den sidste, som opdager at deres forældre har sex. Sex er for mange, noget meget privat og intimt mellem to mennesker og derfor også helt normalt, hvis du synes at det var grænseoverskridende at overhøre. Ift. om du kommer til at se anderledes på din far, tror jeg ikke du skal være bekymret.
Det er ikke unormalt, at dagene efter kan det ofte følelses akavet, grænseoverskridende og ambivalent, men det går heldigvis over igen.
Men hvis du har mod på det, kan du tage en snak med din far, om hvad du har overhørt og fortælle med dine egne ord, at det faktisk var ret ubehageligt for dig, at overhøre. Jeg er overbevist om, at det ikke har været din fars intention at du skulle overhøre dem have sex, men ved at fortælle det til din far, ville de fremadrettet kunne være opmærksom på lydniveauet. Som tidligere nævnt, er sex ofte noget kun mellem to mennesker. Så lige så grænseoverskridende det har været for dig, at overhører, lige så grænseoverskridende eller pinligt kan det være dem, at andre har hørt dem have sex. Ved at tage en snak med din far, om episoden, ville det netop kunne være medvirkende til, at du ikke ser anderledes på far eller når de sidder sammen, fordi I har talt episoden igennem. Hvem ved, det kan være, at i kan ende med, at få en god dialog omkring, hvad sex er.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Vh. Anja