Bange for at blive gravid
brevkassespørgsmål af
Lilly
14 år
Hej børnetelefonen
Jeg havde samleje for første gang igår, med en 20 årig.. Det var ikke rigtig mening det skulle ske, men det gjorde det så. Vi havde samleje uden kondom, men han kom ikke i mig, men jeg er stadig rigtig bange for at blive gravid, og jeg tør ikke gå til lægen fordi så får mine forældre det at vide, og det skal ikke ske! Og jeg har ikke råd til en fortrydelsespille.. Så jeg er lidt i en rigtig dum situation. Hvad skal jeg gøre?:(

Svar:
Kære Lilly.
Tak for dit brev.
Du fortæller, at du netop har haft samleje for første gang, men at det ikke rigtig var meningen, at det skulle være sket. Det er vigtigt, at du selv havde lyst til at have sex, og at det ikke var noget, du følte dig tvunget til. Du fortæller også, at fyren er 20 år, og du skriver, at du selv er 14 år. Det er en god idé at huske, at der kan være en ret stor forskel på, hvor moden man føler sig, når man er 14 år ligesom dig, og når man er 20 år. Især når det gælder seksuelle oplevelser. Der kan nemlig være stor forskel på, hvor meget erfaring man har, hvilke seksuelle ting man har mod på at prøve, hvad man har lyst til og hvad man føler sig klar til.
I Danmark er den seksuelle lavalder 15 år. Det er en lov der er skabt for at beskytte børn under 15 år mod at blive udnyttet af voksne. Det er fordi, at man fra samfundets side har vurderet, at man først er moden nok til at træffe beslutninger om sex, når man som minimum er 15 år. Når det er sagt, så er det som udgangspunkt ikke ulovligt, hvis begge parter er nogenlunde jævnaldrende, er enige om, hvad der skal ske og begge er under 18 år. Du har derfor heller ikke gjort noget forkert, men fyren du var sammen med har faktisk gjort noget ulovligt fordi han er voksen, og det er præcis for at undgå situationer som den her at man har lavet loven.
Det er rigtig godt at gøre sig de her tanker, fordi det gør dig klogere på, hvad du er moden til, og hvor din grænse går - og det gør dig i stand til at sige fra, hvis du ender med at stå i en lignende situation igen en anden gang, hvor du måske ikke synes, at det er meningen, at I skal have samleje.
Når det er sagt, så synes jeg, at du skal overveje, at vente med at kaste dig ud i en lignende situation igen. Tag små skridt ind i din seksualitet, så du hele tiden kan mærke dine grænser og føle dig godt tilpas med, hvad der sker.
Jeg synes også, at du skal overveje, at tale med en veninde eller en anden du føler dig tryg ved. Fortæl lidt om den oplevelse du lige har haft, og de tanker, du går med. Så kan I måske finde ud af om, og eventuelt hvordan du skal fortælle det til dine forældre og hvad du skal sige til dem.
Med hensyn til dine spørgsmål omkring hvorvidt du måske er blevet gravid, er svaret: Ja, du kan godt blive gravid, selvom han ikke kom i dig. Man kan nemlig godt blive gravid af det der kaldes præsperm, som kommer ud inden selve udløsningen. Men risikoen er ikke så stor, og det afhænger af, hvor i din cyklus, du var, da I havde samleje. Når man har sex, er det altså ikke nok at beskytte sig ved at fyren trækker sig ud, inden han kommer. Det er vigtigt, at bruge kondom eller en anden form for prævention, for at undgå at blive gravid.
Jeg kan godt forstå, at du er bange, for det er en ubehagelig situation du står i. Det er meget vigtigt, at du fremover husker, at I skal bruge kondom (som også beskytter mod kønssygdomme) eller beskytter jer på en anden måde. Her har fyren du har været sammen med et ligeså stort ansvar som dig i at beskytte jer.
En fortrydelsespille virker i op til 72 timer efter samleje. Men de skal ikke bruges som primær prævention, for det er ikke særlig sundt at tage fortrydelsespiller, og som du ved, er de også dyre. Hvis det alligevel skulle ske igen en anden gang, kan du bede fyren om at betale for fortrydelsespillen. Nogle gange kan man blive nødt til at tage en fortrydelsespille, og det er også okay. Det er bare ikke så sundt for kroppen, hvis man tager dem ofte, og derfor skal både fyren og dig hjælpes ad om at passe på din krop, og bruge en anden form for prævention.
Når man er ung og har sex for første gang kan det nogle gange være svært lige at tænke på konsekvenserne af at have sex uden kondom, men det er vigtigt, du/I finder ud af at passe godt på hinanden og beskytte jer mod graviditet og sexsygdomme.
Hvis du er nervøs for at være gravid nu, så synes jeg, du skal prøve at tage en graviditetstest, så du kan få lidt ro på. Du kan dog først tage en graviditetstest efter at du skulle have haft din menstruation. Så du må prøve at væbne dig med lidt tålmodighed, selvom jeg godt kan forstå, at du er lidt ude af den nu.
Hvis det skulle vise sig at du er gravid, er der ikke nogen vej udenom at dine forældre skal have det at vide. Jeg er sikker på, at de vil kunne forstå din situation og hjælpe dig.
Jeg håber, at du kan bruge svaret.
De bedste hilsner fra
Gro.