Haft en trekant
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
hej brevkassen. vi er to piger der for cirka 1 uge siden havde en trekant med en dreng, ingen af os er på p-piller og han brugte ikke kondom, derfor er vi lidt bange for at vi begge er blevet gravide... min menstruation er forsinket.
vores forældre må ikke vide det og vi er bange for at købe en graviditets test. Hvad skal vi gøre?

Svar:
Hej med jer.
Det er ikke rart at være bange for at være gravid, hvis man ikke ønsker det. Så det er godt I har skrevet ind for råd.
Det er vigtigt at sige, at der kan være mange grunde til, at din menstruation er forsinket. I din alder er den ikke nødvendigvis helt regelmæssigt (for nogle bliver den det aldrig), og den kan også blive forsinket, hvis man fx er stresset eller meget bekymret. Derudover er der kun et bestemt tidspunkt på måneden, hvor man kan blive gravid, og det er når man har ægløsning. Det har man ca. 14 dage efter ens sidste menstruation startede. Så hvis tidspunktet, hvor I havde sex, var lige op til jeres menstruation startede eller lige efter jeres menstruation stoppede, er der en mindre risiko for at I er blevet gravide.
Men det er vigtigt, at I får svar på, om I kan være blevet gravide. Og det kan I kun finde ud af ved at tage en test. Jeg kan godt forstå, at I ikke har lyst til at købe en, men det er alligevel vigtigt, at I får det gjort, for I skal have svar. Man kan godt bløde, som ved menstruation, når man er gravid, så det kan I ikke regne med at kunne bruge som svar, hvis I ikke vil tage en test, men vente på jeres menstruation kommer.
Køb evt. testen et sted I ikke plejer at handle, hvis det er fordi I er bange for at blive genkendt. I kan dog først få svar på, om I er blevet gravide den dag, jeres menstruation burde være startet. Før kan man ikke se det. Så den ene er jer, hvis menstruation er forsinket kan i hvert fald godt tage testen. Det er bedst at tage testen om morgenen, for hvis man er gravid, så er der flere graviditetshormoner der, som er det testen måler på.
Hvis det viser sig, at den ene eller jer begge er blevet gravide, så er det meget vigtigt, at I fortæller det til en voksen. Men forhåbentlig behøver I ikke tage stilling til det nu. Men hvis det skulle ske, kan I altid kontakte os for råd eller en snak.
Jeg tænker, at I nok godt ved det nu, men jeg siger det alligevel; husk altid at brug beskyttelse, når I har sex, så I ikke kommer til at stå i den her situation igen. Og hvis det ikke er med en fast kæreste, så brug også kondom, så I er beskyttet mod kønssygdomme. Det er i nemlig ikke, hvis I kun bruger p-piller eller lignende.
Jeg håber på det bedste for jer.
Mange hilsner
Laura