Spørgsmål om sex

brevkassespørgsmål

Spørgsmål om sex

brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år

Kære Brevkasse.

Jeg har aldrig prøvet at have en kæreste før, så det er altsammen meget nyt for mig ang. sex o.l. Nu ser jeg en fyr og pludselig dukker der alle mulige usikkerheder og spørgsmål op i mit hoved. Nogle af dem er måske lidt 'dumme' men heldigvis er man jo anonym herinde.

1) Vi har ikke haft sex endnu. Men vi har sovet sammen i vores undertøj og kysset og kælet osv. Nogle gange har jeg kunne mærke at han har været ret våd i underbukserne, nok præsperm, og jeg har fået noget af det på mig fra når jeg har ligget op af ham - blandt andet på maven. Er det vigtigt at jeg/man vasker sådan noget af inden man tager brusebad næste morgen? Jeg mener sådan etage-vasker sig med en klud inden man går under bruseren. Jeg er bekymret omkring om brusevandet kunne skylde noget fra ham ned i mit underliv. Altså om jeg kunne få bakterier, virus ind den vej...

2) Vi har snakket en del om at prøve oralsex. Og jeg har virkelig meget lyst til det. Men hvordan gør man det på den mest sikre måde? Jeg har hørt så mange skrækhistorier om at man kan få kønssygdomme og endda kræft af det.

Svar:

Kære dig,

Jeg kan sagtens forstå, at du kan føle dig usikker. Det er meget normalt og helt naturligt, at blive eller føle sig usikker, især når du ikke har haft en kæreste før.

At have en kæreste, intimitet og sex er en ny og spændende verden du nu skal til, at udforske og finde rundt i. Jeg vil også sige, at når det handler om lige netop det her emne, findes der ingen dumme spørgsmål. Alle spørgsmål er legitime, for det handler om din krop og dine følelser - og de er ikke dumme.

Man kunne fristes til, at sige at du ‘bare skal springe ud i det’, men jeg vil faktisk sige, at modsatte. Det at være intim sammen med et andet menneske, er ikke bare noget man gør. Der står meget på spil, og nu hvor du fortæller om, at du har en vis usikkerhed, tænker jeg det er rigtig vigtigt, at I har en dialog om hvordan i tænker jeres sexliv skal være. Altså, at I får en snak om grænser, følelser og hvordan i har det med jer selv og jeres usikkerhed. Du skriver faktisk allerede, at i har snakket om, at prøve oralsex. Det synes jeg lyder som en rigtig god start, og det viser faktisk også, at jeres tilgang er fornuftig. Når I taler med hinanden om hvad i har lyst til at prøve, og hvordan I vil starte jeres sexliv ud bliver I klogere på hinanden - og det er rigtig vigtigt, at man ved noget om hinanden når det handler om sex, så det bliver en god oplevelse for jer begge. Sex handler om kommunikation. Når man har sex forholder man sig til den anden. Man spejler sig og reagere på hinandens kroppe og følelser.

Helt konkret til dit første spørgsmål om præsperm. Det lyder til, at i hygger jer, og virker til, at I nyder at være sammen med hinanden. Det lyder til, at det mest sandsynlige er præsperm, som du allerede selv tænker det er. Du skal ikke være bekymret for, at du kan blive gravid når du vasker dig, eller får nogle bakterier, virus hvis du har fået hans sperm eller præsperm på din mave. Om det er vigtigt at du vasker dig er kun et spørgsmål om hygiejne. Indtørret sperm kan godt være ubehageligt, at have siddende på kroppen - det kan kradse lidt. Jeg vil selvfølgelig sige, at det vil være en god ide at vaske sig. Både for din egen og din kærestes skyld. Chancen for der er ville komme noget præsperm eller sperm op i dig, når du vasker dig er meget meget lille. Din bekymring er reel, og det er rigtig godt og vigtigt, at du tænker over de forskellige ting. Det vil selvfølgelig ikke være rart, at blive syg eller lignende. Jeg vil mene, at du faktisk selv skulle gøre noget aktivt før, at du overhovedet ville få noget op i dine vagina. Så det synes jeg ikke du skal bekymre dig om.

Til dit andet spørgsmål om oralsex vil jeg sige, at det er dejligt, at høre at du har meget lyst til det. Det er vigtigt, at have lyst når man har sex. Hvis du er bange for, at få kønssygdomme kan I altid beskytte jer med et kondom. Hvis I ikke synes kondomer er løsningen kan I altid lade jer teste for kønssygdomme hos jeres læge. Hvis I ikke har nogle sygdomme kan I have oralsex uden gummi. Hvis din kæreste og dig er monogame, altså at I kun har hinanden som partner og ikke fejler noget, kan I ikke få nogle kønssygdomme.

Du kan ikke få kræft af, at have oralsex. Kræft smitter ikke! Hvis du gerne vil vide mere om kræft vil jeg anbefale dig, at læse mere på cancer.dk

De bedste hilsner

Johan

Johan fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål