Ar og reaktioner
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej cyberhus. Jeg gik for nogle år siden gennem en meget svær periode, hvor jeg desværre endte ud i at bruge selvskade som løsning på mine problemer. I starten tænkte jeg ikke så meget over placering af dem, ift. at kunne "gemme dem væk" osv, så det betyder at jeg i dag har nogle ar på den øverste del af min arm, som jo er meget nemme at se for andre. Jeg er heldigvis ude af dette nu, så det er ikke længere et problem for mig. Dog har jeg virkelig svært ved at finde ud af hvordan jeg skal håndtere det ift. andres reaktioner på det. Især de nye mennesker der er kommet ind i mit liv, som ikke kender til min fortid. På mit arbejde fx, der er min uniform en t-shirt, og vi må ikke have armbånd eller lign. på. Og det betyder selvfølgelig, at alle kan se mine ar på min arm. Selvom jeg ikke har fået nogle kommentarer på det endnu, så føler jeg nogle gange at de andre alligevel har lagt mærke til det, men ikke helt ved hvad de skal sige. Og jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre ved det, og ved slet ikke hvad jeg skulle svare til det hvis nogen nu skulle finde på at spørge. For selvfølgelig vil jeg gerne kunne være ærlig omkring det, men samtidig er det jo også bare så tungt et emne at jeg ikke lige føler det er noget som man "bare" tager op i en normal small-talk samtale med sin kollega på arbejdet. Så på den anden side vil det nok være nemmere bare at lyve, men så føler jeg også bare at jeg skjuler en stor del af mig selv. Det er ikke kun på arbejdet, men bare med nye mennesker generelt. Ved simpelthen ikke hvordan man håndtere sådan noget??

Svar:
Hej du
Først og fremmest vil jeg anerkende, hvor modig du er for at dele din oplevelse herinde hos Cyberhus. Jeg kan fornemme, at du har været igennem en svær periode, men også, at du har arbejdet hårdt for at komme bedre ud på den anden side. Jeg håber, at du ser din egen styrke i at have overvundet selvskaden og roser dig selv for, hvor tapper du er.
Hvordan reagerer andre på ar, og hvad kan du selv gøre?
Ud fra det du beskriver kan jeg forstå, at du føler en usikkerhed med, hvordan andre vil reagere på dine ar. I en situation, hvor nogen vil lægge mærke til dine ar, vil du sikkert kunne opleve forskellige reaktioner og scenarier. Nogle mennesker vil bemærke dem, og vil muligvis undgå at kommentere på dem, da de ikke har lyst til at gøre dig ukomfortabel eller, fordi de ikke ved, hvordan de skal reagere på det. Andre vil måske spørge ind til det af ren nysgerrig. I sådan nogle situationer kan du vælge at håndtere situationen på forskellige måder:
Du kan forklare dem kort og ærligt, hvordan dine ar afspejler en tid, hvor du havde det dårligt. Du kan eksempelvis sige “Jeg gik igennem en træls periode engang, men det er jeg ovre” eller lignende. Så kan du ud fra reaktionen vurdere om du har lyst til at fortælle mere eller lukke samtalen der.
Du kan desuden vælge at holde det privat ved at sige “Det er lidt personligt for mig, så det har jeg ikke lyst til at dele i øjeblikket”. Det er helt okay at fortælle, at man ikke har lyst til at dele det og have grænser for sit privatliv. Evt. kan du altid skifte emne for at undgå en ubehagelig stilhed bagefter.
Hvad hvis nu ingen spørger?
Når man er i sådan en situation, hvor der er noget på ens krop man er usikker på, kan det føles som om alle bemærker det eller snakker om det bag ens ryg. Det er dog ikke altid tilfældet. Nogle gange er mennesker så optaget af deres egne ting, at de bemærker sjældent andres udseende. Så hvis de ikke spørger, så kan det være, at de ikke vil bringe det op i frygt om at gøre dig ked af det. Men det kan sagtens være, at de slet ikke har bemærket det.
Håndtering
Det er vigtigt, at du husker, at de ar du har på kroppen ikke definerer hvem du er som menneske. Det er en del af din historie, men nu symboliserer arene, hvordan du har overvundet en svær kamp i dit liv, og hvor stærk du har været igennem den modstand du har oplevet. Hvis du stadigvæk føler, at arrene fylder meget i dine tanker, og hvordan andre ser dig på, så kunne det være en god idé at få talt med en professionel, der kan hjælpe dig med at forbedre dit syn.
Til slut vil jeg gerne afslutte med at skrive, at det er en fantastisk egenskab du har med at søge hjælp og ønske at finde måder at håndtere din situation på. Det skal du endelig fortsætte med. Det er også vigtigt, at du husker på, at du ikke er alene, og at der altid er hjælp at hente. Jeg håber, at dette skriv har givet dig nogle idéer og ro i maven i forhold til, hvordan du kan håndtere din situation. Jeg er sikker på, at du nok skal finde ud af det hele, og husk at du altid er velkommen til at skrive igen.
De bedste hilsner,
Samara