At være grim.
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej Cyberhus.
For at sige det lige ud, er jeg rigtig grim. Dette er ikke bare noget jeg bilder mig ind, ved med 100% sikkerhed at jeg langt fra passer ind i hvad samfundet betragter som "smuk". Det er desværre bare sådan mit ansigt er og intet slags makeup eller lign. kan fikse det. Har altid været bevidst om at folk finder mig decideret utiltalende, måske endda frastødende, og har prøvet at acceptere at det bare er sådan det er. Men det er virkelig svært. Føler generelt at man, især som et ungt menneske, bliver stemplet som at være mindre værd end andre i ens aldersgruppe som er mere attraktive end en selv. Er fx. sikker på at fyre omtaler mig som "hende den grimme" eller "mærkelige", især fordi alle mine veninder er meget pænere end mig. Føler generelt at der kommer til at gå ekstremt lang tid før jeg kommer til at finde en der er interesseret i mig - hvis jeg da nogensinde gør. Og selv hvis det lykkes mig at score en på et tidspunkt, så ved jeg bare at vedkommende vil blive mobbet af sine venner fordi han har scoret "en grim pige", da det er sådan ungdomskulturen er. Men det er ikke kun med fyre, tror generelt at det er sværere at møde nye mennesker og få nye venner, udelukkende fordi folk finder mig uattraktiv. Læste et sted, at der er lavet undersøgelser som beviser at folk automatisk får bedre førstehåndsindtryk af mennesker de finder attraktive. Selvfølgelig kan man altid sige til sig selv at "det er personligheden der tæller", problemet er at jeg heller ikke har den store personlighed at prale af. Er enormt stille, kikset, akavet og indadvendt - pretty much alle de værste ting man kan være, og hader generelt bare min personlighed, faktisk så meget at jeg slet ikke forstår hvorfor mine veninder overhovedet gider mig.
Ved bare ikke rigtig hvordan jeg kan lære at acceptere min grimhed, da jeg føler at folk altid vil dømme mig udelukkende pga. det og at det generelt kommer til at være en kæmpe byrde i mit liv. Det er bare meget nemmere at være selvsikker, når man ved at alle finder en attraktiv, men hvordan filan skal man kunne være selvsikker når man ved at alle altid vil have et dårligt førstehåndsindtryk af dig kun pga. dit udseende?

Svar:
Hej
Tusind tak for dit spørgsmål!
Først og fremmest får jeg lyst til at skrive, at jeg synes du virker som en utrolig reflekteret pige, som har gjort dig mange tanker omkring skønhedssidealer og skønhedskultur, hvilket er et meget relevant emne at tage fat i.
Vi oplever rigtig mange unge mennesker, der skriver herind med den slags bekymringer. Især fordi vi lever i et samfund, hvor skønhed fylder meget i mediebilledet. Dog er der heldigvis en modtendens til dette, hvor diverse influencerer osv. forsøger at vise, hvordan de eksempelvis ser ud uden makeup og uden filter. Jeg ved ikke om du har oplevet dette på instagram eller lignende? Personer som i nogens øjne fremstår som "perfekte" har sikkert også de samme bekymringer, som du går rundt med. Det er nemlig helt normalt at gøre sig disse tanker i ny og næ.
Du skriver i din besked, at du synes, at du er grim og at du er bange for, at du bliver set som værende "hende den grimme" eller "hende den mærkelige". For mig lyder det bestemt ikke til, at du er mærkelig og jeg er sikker på, at du er meget smukkere end du lige tror.
Det er en helt normal problematik for din aldersgruppe at mærke den ekstreme usikkerhed, som du sikkert oplever lige nu. Det kan der være mange årsager til. En af grundene kan være, at man i din alder gennemgår en række hormonelle forandringer og derfor er det en naturlig ting at blive usikker på sin krop og sit udseende. Herudover lever vi i et samfund, som du selv skriver, hvor man konstant sammenligner sig med hinanden på kryds og tværs. Når denne usikkerhed opstår, så er man ofte udelukkende fokuseret på de "fejl" og "mangler", som man selv har, at man fuldstændig glemmer at lægge mærke til alle de gode egenskaber man har.
Jeg bider mærke i, at du bruger mange negative ord om dig selv. For mig lyder det til, at du godt kunne have et lavt selvværd. Jeg ved ikke om du har det på samme måde, men hvis du gerne vil have et bedre selvværd, så er der mange ting, som man kan gøre. Et råd som jeg plejer at give er, at man skal nævne tre positive ting om sig selv hver dag i en måned. På denne måde lærer du at fokusere på dine styrkesider fremfor dine "mangler". Ellers er det altid en god idé at tale med en i dit netværk, som du er tryg ved og dele nogle af de tanker/bekymringer, som du gør i hverdagen. Måske oplever du endda, at de siger, at de også er usikre over nogle ting ved deres krop, som du aldrig har lagt mærke til?
Du skriver ligeledes, at du er bekymret for om du kan finde nye venner eller en eventuel kæreste. Din besked lyder til at være skrevet med omtanke, som i mine øjne er en rigtig god egenskab at bære med sig. Derfor er der helt sikkert nogle, som også vil finde dig tiltrækkende. Hertil får jeg desuden lyst til at svare, at det er helt almindeligt ikke at have haft en kæreste eller lignende i din alder, og jeg er sikker på, at den rette for dig er derude et sted!
Mange hilsner fra
Mathilde fra Cyberhus