sår

brevkassespørgsmål

sår

brevkassespørgsmål af
hkl
20 år
Oprettet 2 år 1 måned siden

Hej. Jeg selvskader med barberblad, både på arme og ben. Men igennem det sidste halve år har rifterne brugt lang tid på at hele. Jeg skar mig på benene for en måned siden, og der er stadig tydelige rødlige streger efter det. Jeg smører eight hour creme på 2 gange dagligt. Men det hjælper ikke. Om en måned skal jeg på studietur, og jeg er bange for, at dem jeg skal bo med, vil se det.

Svar:

Hej med dig

Tak for din besked her i brevkassen.

Først vil jeg sige, at det ikke lyder rart, at du selvskader. Jeg bliver faktisk lidt bekymret over din selvskade. Jeg er godt klar over, at du ikke spørger om hjælp til, hvordan du kan håndtere din selvskade, men jeg bliver lidt nysgerrig på, om du mon snakker med nogen om din selvskade. Har du nogen omkring dig, du føler dig tryg ved, og som du har mod på at snakke med det om? Måske en veninde, en forældre eller en lærer. Det kan nemlig ofte hjælpe at snakke med nogen, når man har det svært og selvskader. Så kan man måske blive klogere på, hvorfor man gør, som man gør. Det er også altid en mulighed at kontakte sin læge, hvis man synes, det er lidt grænseoverskridende at snakke med nogen, man kender godt om noget, der er svært. Hos lægen kan man altid få en god snak og få hjælp til, hvad man kan gøre. Det er også en mulighed for dig anonymt at chatte med LMS, Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade, hvis du har mod på det. Her sidder dygtige medarbejdere klar til at støtte og rådgive i forhold til selvskade. Du kan læse mere om det her.

Nu til det, du egentlig skriver om. Jeg kan godt forstå din bekymring for, om dem du skal bo med på studieturen ser dine ar. Det er ikke rart for dig, at andre ser dine ar, hvis du ikke er klar til at fortælle om det.

Det kan desværre tage lang tid for sår og rifter at hele helt - også længere tid end et halvt år. Det tager ofte længere tid at hele, når sår og rifter er dybe. Det kan også tage længere tid for sår og rifter at hele, hvis man skærer det samme sted mange gange.

Noget, der kan hjælpe på helingsprocessen, er at give arene fugt. Så det er en rigtig god ide, at du fortsætter med at smøre dine ar med creme dagligt. På den måde heler dine ar hurtigere, end hvis de ikke fik fugt.

Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget. Husk at du altid er velkommen til at skrive herinde igen, hvis du har flere spørgsmål.

De bedste hilsner
Matilde

Matilde fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål