Angst?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Jeg har over de seneste par måneder stille og roligt begyndt at overtænke mere og blive nervøs uden grund. I nogle situationer hvor jeg bliver nervøs begynder hjertet at banke hurtigt, jeg begynder at svede og nogen gange bliver mit ansigt helt varmt og rødt. Da jeg skulle sende en besked inde på en gruppe i forhold til noget planlægning brugte jeg flere dage på at overtænke hvad jeg skulle skrive og hvad de ville tænke. Jeg har en indre frygt hele tiden om at folk ikke kan lide mig eller synes jeg er irriterende. Jeg overtænker samtaler jeg har haft med folk flere timer efter. Synes det bliver værre og værre. Jeg har ikke talt med nogle om det.
Ved ikke om det er nogle tegn på angst?

Svar:
Kære du
Det korte svar er ja. De ting, du beskriver kan godt være tegn på angst. Det lange svar er, at selvom de kan være tegn på angst, så behøver de ikke at være det. Mange oplever, at de i perioder er mere pressede og derfor bekymrer sig mere, end de plejer. Nogle oplever altid, at de bekymrer sig lidt mere end andre. Men jeg tænker på, om det er så vigtigt, om du har angst eller ej? Angst er noget, man kalder det, når man bekymrer sig eller er bange i en sådan grad, at en læge, psykiater eller psykolog vurderer, at det er for voldsomt og forstyrrer ens hverdag for meget. Og det kan være rigtig rart at få den vurdering, og det skal du også endelig gøre, hvis du har lyst til det. Min pointe er mere, at det måske er værd at overveje, om det måske er vigtigere at prøve at fornemme, om du føler, at du bekymrer dig så meget eller på en måde, som gør det svært at være dig, og som ligesom forstyrrer dig i hverdagen? Hvis det gør det, så tænker jeg nemlig, at det kan være en rigtig fin ting at snakke med nogen om det og se, om du ikke kan få det bedre. Uanset om en fagprofessionel så vil kalde det decideret angst eller ej.
Nogle gange så tror jeg nemlig, at folk tænker, at man skal have det helt vildt skidt, før man kan tillade sig f.eks. at tage til psykolog, men det tænker jeg bare er så ærgerligt. Det er nok fordi, at vi ikke har lyst til at være til besvær eller at gøre en stor ting ud af noget, som måske går i sig selv igen. Der tænker jeg bare, at det måske er bedre at få hjælp til noget, der måske var gået i sig selv, end at få hjælp så sent, at det bliver meget vanskeligere at få det bedre. Jo tidligere, man får arbejdet med tingene, jo bedre er det tit også, fordi man ofte lettere kan få styr på det, hvis det ikke er blevet alt for voldsomt endnu. Så hvis du føler, at de her bekymringer fylder for meget, og du gerne vil af med dem, så er mit allerbedste råd til dig at få en snak med nogen om det. Det kan være det hjælper at snakke med familie og venner, men det kan også være, at det kunne være rigtig hjælpsomt at snakke med en psykolog. Hvis det er eller ligner angst eller begyndende angst, så har en psykolog tit nogle rigtig gode redskaber, som kan hjælpe en til at få styr på tankerne igen.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Hvis du har brug for en snak, så kig endelig forbi vores SMS eller 1-1 chat. Eller brevkassen. Du bestemmer, men vi sidder klar, hvis du har brug for os.
De bedste hilsner og store kram,
Dagmar