Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Tandregulering - tandlægeskole
brevkassespørgsmål af
Karoline
15 år
Hej jeg hedder karoline og er 15 år. Jeg er enormt kede af mine tænder, og tænker/græder næsten hver dag over dem. Jeg har derfor i lang tid gerne ville havde bøjle, men har ikke kunne få det tilbudt det, da det kun er kosmetisk.( det er hleler ikke fordi de er mega skæve, men det er noget der genrer mig, meget) Jeg har spurgt SÅ mange gange nu, og har sådan set opgivet at kunne få tilbudt det gratis. Vi var derfor til en specialtandlæge for at se hvad det ville koste at få dem lavet. som så var 48.000 kr, hvilket vi ikke har råd til, da jeg skal på efterskole næste år. Men så hørte jeg noget om st man kunne få dem rettet på en tandlægeskole. Hvis det er rigtigt havd koster det så der? skal man bo i kbh eller kan man godt komme fra en anden kommune og få dem rettet? Og er der dumt at få dem rettet der? Please hjælp!!!

Svar:
Hej Karoline,
Øv hvor er jeg ked af at høre, at du er så ked af dine tænders udseende.
Sundhedsstyrelsen har lavet nogle generelle retningslinjerne for hvilke tandstillingsfejl, som man kan få rettet gratis. Og her falder rent kosmetisk "skæve" tænder uden for. Tandlægeskolen er omfattet af samme regler, og derfor kan du ikke hente hjælp der.
Alle tænder kan rettes såfremt må man selv betale for det. Og du har allerede erfaret, at det kan blive en dyr omgang. Det skal dertil siges, at der altid er nogle ricisi ved at rette på tændernes naturlige position. Og derfor skal man overveje fordele og ulemper. Og der er jo ingen garanti for, at du bliver 100% glad efter dine tænder er rettet, også kan du ikke vende tilbage til udgangspunktet.
Jeg anbefaler altid, at man venter med at rette kosmetisk "skæve" tænder til man er fyldt 18år. Netop fordi alle valg har konsekvenser. Har du ikke nogle gode og ærlige tætte veninder, som du kan tale med om dit problem? Nogle gange kan det også være en god øvelse at have fokus på noget du rigtig godt kan lide ved dig selv, også bruge tid på at fremhæve det.
Jeg håber at du kan bruge mit svar, selvom du ligenu have håbet på noget andet.
De bedste hilsner
Mia, tandlægen