Min mor er irraterende
brevkassespørgsmål af
H
10 år
Min mor sagde ja til jeg måtte få en Engwe så når vi kigger på en så læser hun at man skal være 15 men er kun 10 og gider ikke og vente 5 år så ringer til min ven som har en og han sagde at det var anbefalet at man skulle være 15. Hvordan får jeg hende over talt

Svar:
Hej H!
Jeg forstår godt, at det er super frustrerende først at få et ja til noget, du virkelig gerne vil have, og derefter opleve, at det bliver til et nej. Det er aldrig fedt at skulle vente på noget i 5 år (50 % af den tid, du har været i live!), især når din ven ikke behøvede at vente lige så længe.
Jeg vil meget gerne hjælpe dig med måder, du kan starte samtalen med din mor på, men inden da vil jeg lige være lidt kedelig og forklare, hvorfor jeg tror, den anbefalede aldersgrænse er sat, hvor den er. Det kan hjælpe dig med at gå ind i samtalen og virke velforberedt.
Jeg ved jo ikke, hvilken model af Engwe du gerne vil have, men dem jeg lige kiggede på, havde en hastighed på op til 25 kilometer i timen. For at sætte det i perspektiv vil jeg gætte på, at den normale hastighed, en 10-årig kører på sin tur i skole, nok ligger omkring 10–12 kilometer i timen.
Hvis man virkelig anstrengte sig og cyklede så hurtigt, man overhovedet kunne, ville det måske komme op på 20 kilometer i timen.
Her tænker du måske: “Og hvad er der galt med at komme i skole hurtigere uden at skulle anstrenge sig helt vildt?” Tjoh, det lyder jo virkelig fedt, men hvor meget når man egentlig at opfange, når man kører så hurtigt? Når man at tænke over, om der ligger sten på vejen, man skal undgå? Når man at opdage, om lyset er grønt eller rødt? Måske kunne du godt holde overblikket, men jeg tror, de fleste ville synes, det var svært pludseligt at gå fra at køre 10–12 kilometer i timen til det dobbelte. Uretfærdigt som det måske lyder, bliver man generelt bedre til at holde overblik over alle de små ting i trafikken, jo ældre man bliver.
Igen ved jeg ikke, hvilken Engwe-model du gerne vil have, men jeg tog et hurtigt kig på deres hjemmeside, og den letteste cykel, jeg kunne finde, vejede 31 kilo med batteri. Det er virkelig mange kilo at styre. Efter en kort Google-søgning fandt jeg frem til, at almindelige cykler til 10årige ofte vejer omkring 10-11 kilo.
Her tænker du måske: “Jeg skal jo ikke bære cyklen, så det er lige meget, hvad den vejer.” Det giver også god mening, men vægten har faktisk stor betydning af flere grunde. Selvom batteriet hjælper med at få cyklen fremad, er der ting, det ikke kan hjælpe med. For eksempel når du skal balancere cyklen for at komme op på den, når du drejer styret. Og vigtigst af alt, hvad sker der, hvis du falder, og cyklen lander på dig? Der er stor forskel på at få 10 kilo over benet og 31 kilo.
En tommelfingerregel, jeg fandt, mens jeg undersøgte lidt, er, at en cykel ikke bør veje meget mere end 30 % af et barns kropsvægt. Procenter kan være lidt komplicerede, så lad mig gøre det lidt nemmere. Ifølge reglen bør en cykel til et barn på cirka 33 kilo veje omkring 10 kilo, og til et barn på 40 kilo omkring 12 kilo. Til sammenligning skulle et barn veje 103 kilo, før en cykel på 31 kilo passer perfekt efter den regel.
Det er kun en tommelfingerregel og lavet med almindelige cykler i tankerne, så det kan ikke overføres direkte til elcykler, men det er måske stadig værd at tænke over.
Der er også en sidste ting, som er ret vigtig, og det handler om at kunne stoppe i tide. Når en cykel både er tung og kører hurtigt, kræver det mange kræfter at bremse den hurtigt. Og medmindre jeg har misforstået elcykler, så hjælper de meget mere med at få fart på end med at bremse.
Prøv at forestille dig, at du løber alt, hvad du kan, og en ven pludselig råber “STOP!”. Du kan sikkert stoppe efter et par skridt. Men hvis du kom rullende på en tung elcykel i fuld fart, ville cyklens vægt skubbe dig fremad, selvom du trykker bremserne helt ind. Det svarer lidt til forskellen på at stoppe en tom indkøbsvogn og en, der er fyldt med tunge sodavand. Den tunge er meget sværere at styre og stoppe.
Fordi du er 10 år, er dine hænder måske heller ikke helt så store og stærke som hos en på 15 endnu. Det kan gøre det sværere at bremse hårdt nok, hvis der pludselig løber en hund ud på vejen, eller en bil dytter. De 5 år, du skal vente, bruger din krop faktisk på at vokse sig stærk nok til at kunne håndtere de mange kilo, som cyklen vejer.
Hvis du har læst og tænkt over de her ting og stadig tænker: “Min ven får det til at fungere, og jeg er ansvarlig nok til ikke at behøve at følge aldersgrænsen,” så er det helt fair. Det er jo ikke en lov, men en anbefaling, og det betyder også, at det kan vurderes fra person til person.
Hvis du vil tage snakken med din mor, tror jeg, det er en rigtig god idé at starte med at forklare hende, at du forstår, hvorfor anbefalingen findes. Du kan eventuelt gennemgå nogle af pointerne ovenfor og forklare, hvorfor du mener, at du måske kan være en undtagelse. Prøv at undgå at bruge din ven som argument for, hvorfor du skal have en elcykel. Vis i stedet, at du har tænkt over tingene, og at du tager ansvar.
Hvis hun er nervøs for farten, kan I måske lave regler om, at du starter meget langsomt og først øger farten, når du er helt sikker på, at du kan styre cyklen. Hvis hun er nervøs for sikkerheden, kan I tale om ekstra beskyttelsesudstyr ud over cykelhjelm. Og hvis hun er bekymret for trafikken, kan I aftale, at du undgår store veje.
Hvis du lytter til hendes bekymringer og sammen finder nogle rammer, hvor I begge kan føle jer trygge, tror jeg, du kommer meget længere, end hvis du bare siger, at det er unfair at du ikke også bare får lov.
Der er stadig en chance for, at din mor siger nej. Det er selvfølgelig ærgerligt, men når man tænker over de ting, vi har været inde på, giver det måske alligevel lidt mening. Der er faktisk nogle ret gode grunde til den anbefalede aldersgrænse. Selvom 5 år føles som virkelig lang tid, kan I måske finde et kompromis i mellemtiden. For eksempel findes der el-løbehjul lavet til børn, som måske kunne være et sted at mødes på midten.
Jeg håber, du kan bruge mine tanker til noget, og husk: selv hvis din mor siger nej, viser du stor modenhed og ansvar ved at tage samtalen roligt og velinformeret. Held og lykke!
De bedste hilsner,
Juni fra Cyberhus