Aneroksi
brevkassespørgsmål af
Maria
12 år
Hej Cyberhus, som i kan se er jeg en pige på 12 år. Jeg skriver herind fordi jeg tror jeg er igang med at forebygge aneroksi, eller hvordan man lige skal forklare det. For omkring 7 mdr. Siden fik jeg en lyske skade i begge sider, som betydte at jeg ikke kunne spille fodbold i denne periode, skal lige siges at jeg stadigvæk døjer med skaden, som går mig meget på fordi jeg ikke kan dyrke sport. Nå men her på det sidste er jeg begyndt og synes jeg er tyk osv., selvom jeg er langt fra, er undervægtig. I tænkte jeg bare over hvad keg spiste, men nu har det udviklet sig til at jeg nogen gange springer over måltider, eller prøver og kaste maden jeg har indtaget, hvis jeg synes jeg har spist for meget, eller har fotrudt hvad jeg spiste. Jeg har ikke fortalt nogen det, for kan ikke lide og få obmærksomhed på sådan nogen ting, eller have at folk tror jeg gør det for obmærksomhed, ved ikke om jeg er på vej ind i spiseforstyrrelse, eller jeg bare prøver og spise sundt. Håber i svarer. knus mig

Svar:
Kære Maria.
Tusind tak for dit spørgsmål! Det var rigtig godt at du tog din bekymring alvorligt og skrev herind!
Når jeg læser din historie, så må jeg ærligt sige at jeg også bliver lidt bekymret, det er ikke sundt for dig og din krop. Dog er det tydeligt at du godt selv kan se at du er på vej ud ad en farlig sti som kan ende i at du bliver fanget i en spiseforstyrrelse. Det er jeg rigtig glad for at du godt selv kan se.
Som du selv skriver så er du slet ikke overvægtig måske nærmere det modsatte, så giver det jo ikke nogen mening at skulle hoppe måltider over eller fortryde det du har spist!
Jeg tror det har været lidt svært for dig at du pludselig er blevet skadet og dermed ikke kan dyrke din sport, og det derfor er en slags modreaktion på det. Men der er det vigtigt at du lader fornuften sejre. Hvis du er bange for at tage på, så sørg hellere for at det er en sund og varieret kost du indtager. For hvis du sulter din krop så bliver den ikke klar til at kunne spille fodbold igen!
Hvis du meget gerne vil holde lidt fast i motionen kan du jo tale med din træner, en fysioterapeut eller din læge om forslag til hvad du må lave mens skaden heler.
Du lyder som en rigtig sej og fornuftig pige, som godt selv kan se at det du gør nu med at hoppe måltider over og kaste op, slet ikke er godt for dig og at det er meget usundt for din krop og dine tænder! Det er derfor rigtig vigtigt at du får ændret den livsstil med det samme! Jeg forslår at du taler med en du stoler på og en som du tror kan støtte og hjælpe dig med at komme ovenpå igen. Oftest vil jeg foreslå fx en forældre, din læge, træner eller et andet familiemedlem. Det vigtigste er bare at det er en voksen, så du kan få den støtte du har brug for!
Jeg håber mit svar hjalp dig til at indse at du er på en farlig vej nu og at det er vigtigt at du får gjort noget ved det.
Skriv endelig igen hvis du har flere tanker eller spørgsmål!
mvh læge Julie