Aktindsigt i journal

brevkassespørgsmål

Aktindsigt i journal

brevkassespørgsmål af
Anonym
25 år
Oprettet 1 år 1 måned siden

Jeg har ansøgt om aktindsigt i min journal fra det hospital, jeg har været i behandling i, i stort set hele mit liv, men har kun fået journaler tilbage til 2010. Jeg ved, at jeg har været i behandling der næsten siden jeg blev født, så det undrer mig lidt, at jeg ikke får mere igen. Er det normalt?

Svar:

Kære du, der har søgt aktindsigt i din journal.

Du har som patient ret til at få en kopi af din journal. Som læge har man pligt til at gemme journaloplysninger i min. 10 år. Det kan være en del af forklaringen på, at du ikke har fået materiale før 2010. Desuden kan jeg forstille mig, at en del af forklaringen kan være, at den del af din journal, der ligger før 2010 ikke er digitaliseret.  Jeg vil forslå, at du blot spørger hospitalet, hvad der er årsagen til, at du ikke har fået materiale før 2010.

Her er et linkt til Styrelsen for Patiensikkerheds hjemmeside, hvor du kan læse lidt mere om det: https://stps.dk/da/ansvar-og-retningslinjer/patienters-retsstilling/akti...

Jeg er som almindelig læge ikke ekspert i jurdiske sundshedsspørgsmål og vil anbefale dig evt. at kontakte en jurist med særlig kendskab til sundhedsområdet, hvis du har flere spørgsmål vedr. aktindsigt.

Håber det trods alt var et svar du kan bruge!

Mvh Gerda, læge

Gerdas billede
Gerda fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål