Mobil
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Må min lærer godt bestemme at min mobil skal være låst ind i et skab. Vi må ikke bruge mobilen i skolen og det er fair nok, men hvorfor kan den ikke bare være i min taske eller jakke. Det er da min, så er det fair at de må tage den

Svar:
Hej Pige.
Tak fordi du skriver i vores brevkasse. Jeg kan godt forstå, at det kan være frustrerende, at skulle aflevere sin mobil i skoletiden. Følelsen af at ens personlige ting bliver tage fra en eller tanker om, at den ikke bliver passet godt nok, kan jeg godt sætte mig ind i.
Jeg har undersøgt reglerne. Skolen må gerne sætte retningslinjer op på forskellige områder og også omkring mobil brug. Under disse retningslinjer må de gerne have regler om, at man skal aflevere sin mobil ved skolestart og først får den igen ved dagens afslutning. Lige så vel som, hvis der er en retningslinje, at man ikke må forlade skolens område for at gå i den lokale indkøbscenter (og det kan føles som at ens personlige frihed er taget fra en), er det helt inden for rammerne af hvad skolen har af beføelser.
Jeg vil tro at det er tilladt lov messigt, fordi der stadig er mulighed for, at man kan lade være med at tage sin mobil med i skole, hvis man er træt af at skolen tager en personlig egendel fra en.
Når det så er sagt, så tænker jeg også, at du er i din fulde ret til for eksempel at fortælle din lærer, at du er utryg ved at aflevere din telefon, og du føler din personlig grænser overskrides. Er der ellers en god kommunikation og relation med din lærer, kan det være i kan finde en løsning, som du bedre kan leve med. Hvis du her udover gerne vil have ændret reglerne, er der flere veje at gå. Elevrådet har på mange skole en stemme når det gælder retningslinjer, og skolen har pligt til at lytte til forældrebestyrelsens beslutninger omkring retningslinjer. Måske kan du undersøge om de to veje var et sted du ville kunne påvirke. Ved godt det kan lyde uoverkommeligt, men det er desværre den eneste vej for at ændre retningslinjer på en skole som ung. Hvis man er fornuftigt, har gode augumenter og ellers har en god kummunikation form er min erfagring, at så lytte skolen til en også en pige på 14 år.
Hvis der ellers er noget omkring skolen der frustrere dig, hvilke også tit kan lægge til grund for, at man er modstander på retningslinjer, er du meget velkommen til at kigge forbi vores skanderborg chat har på cyberhus.dk hver mandag kl 18.30-20.30 eller sende en sms til vores sms service på tlf. 22 49 68 18. Sms er helt anonymt da vi ikke kan se telefon nummer på nogen måde.
Me venlig hilsen.
Jesper Riget fra DMK Skanderborg